Het is blijkbaar moeilijk om fietsers en voetgangers de ruimte te geven waar ze recht op hebben. Het gemotoriseerde verkeer kijgt tenslotte altijd een rechte vlotte doorgang, terwijl fietsers en voetgangers zich in een kronkelende berm mogen behelpen. Heeft de huidige heraanleg van de Martelarenlaan naast de Kop van Kessel-Lo een hoge aalmoesfactor? Ik vroeg de plannen op en kijk het even na.
Het kruispunt met de Diestesteenweg werd eerder al aangepakt als zwart punt, zonder dat er voor fietsers veel veranderde. Met deze werken zou het kruispunt volledig af zijn, en zou ook de lichtenregeling op punt gesteld worden.
Toen minister Crevits haar IFI programma voorstelde, werd ik door radio één geïnterviewd. Daarbij werden mijn opmerkingen over het kruispunt Martelarenlaan / Diestsesteenweg en Martelarenlaan / Tiensesteenweg uitgezonden. De minister kon er zonder de situatie ter plaatse te kennen natuurlijk niet gericht op antwoorden. Met deze hoop ik dan ook meer licht te werpen voor iedereen die ze situatie niet zo goed kent.
Situering
Maakt dit project deel uit van het fietsroutenetwerk? Ik heb de betreffende zone even in het rood omcirkeld.
De Diestsesteenweg-Diestepoort is geselecteerd als hoofdroute, de Martelarenlaan is een alternatieve functionele route.
Wat zijn de verwachtte fietsintensiteiten? Niemand weet het, want niemand heeft ze geteld. Je moet rekening houden met:
- fietsstalling 1600 plaatsen
- onderdoorgang station(waar je met de fiets aan de hand door mag)
- fietsbrug bovenplein (ooit komt ze er)
- doorgaand fietsverkeer van Diestsesteenweg naar Tiensesteenweg en terug, vooral scholieren
- aanzuigeffect van nieuwe tunnel onder de Tiensesteenweg
Het nieuwe tweerichtingsfietspad is 3m breed, en de enkelrichtingsfietspaden zijn 1m50 breed. Is men geen belangrijke conclusie vergeten? Ik herhaal ze nog eens voor de volledigheid:
In ieder geval is de fietsdrukte in Leuven van die aard dat er in de conceptdetaillering rekening gehouden moet worden qua routekeuze en qua maatvoering. Met 200 tot 400 fietsers per uur in een bepaalde richting is een fietspad van 1m50 overduidelijk te weinig.Aandachtspunten
Op de kruispunten zien we enkele fietsonvriendelijke zaken, ik overloop ze van Tiensesteenweg naar Diestesteenweg.
A) Aan het bovenplein: de functionele alternatieve fietsroute wordt ter hoogte van de FOP onderbroken. Verder zien we GEEN oversteekplaats voor de fietsers naar de fietsbrug, ze zullen weer eens over het zebrapad moeten rijden, of over de Kiss and Ride zone. Bovendien vereist de Leuvense fietsvriendelijkheid dat er op dat bovenplein nog hopen fiets-pest-paaltjes komen.
B) Aan de brug de over het benedenplein worden fietsers plots geconfronteerd met een asverschuiving. Het fietspad loopt visueel niet verder maar wordt begrensd met paaltjes. En dat net waar voetgangers het fietspad zullen kruisen. Gabarit van een fietspad? Schuwafstand? Nog nooit van gehoord!
C) Aan de andere kant van de brug is het al niet veel beter. Hier wordt je geconfronteerd met fietsers in tegenrichting, die net twee rechte bochten van 90° aan het verwerken zijn. Mocht je naar rechts willen rijden richting Locomotievenpad (naar een ingang van de fietsenstalling bijvoorbeeld), staan weer enkele paaltjes je naar het leven. Links onderaan is de gelijkgrondse ingang naar de fietsenstalling, een deel van de fietsers zal dus oversteken, weer met twee rechte bochten van 90°, en dan weer een stukje spookrijden op het éénrichtingsfietspad.
(Op volgende prent is de situatie 180° gedraaid.)
D) Fietsers die van de Diestsesteenweg komen, hebben andere problemen.
Om in de Martelarenlaan te geraken, moeten ze via een OFOS oversteken.
Vroeger waren de twee oversteken tweerichting, momenteel zijn ze al op enkelrichtingsbreedte gebracht.
E) Als ze dan OFOS-gewijze de Martelarenlaan inrijden; wenkt hun aan de rechterkant het fietspad. Echter bewaakt door een boordsteen van 2cm (ondersteboven tekst rechtsonder)! WAAW! Ik heb geen meetfiets nodig om te weten dat dit een serieuze bobbel is, die men bovendien schuin moet opwippen. Hoog tijd om eindelijk eens de bunnyhop te leren.
F) Tenslotte moeten deze fietsers ook nog de Ijzerenwegstraat oversteken.
Zo op het plan lijkt het wel een lege straat, maar in werkelijkheid ligt hier de inrit naar de ondergrondse parking. 's Morgens dus lekker veel autoverkeer dat aanschuift. De fietsers zullen er wel tussen door slaommen.
G) Ook aan de Leuvensestraat is niets veranderd: fietsers die rechtdoor willen rijden, krijgen later groen dan het gemotoriseerde verkeer dat naar recht afdraait. Dus eerst mag het kruispunt vollopen, daarna mag de fietser zich er tussen wringen.
H) De enige verbetering is een kleine OFOS variant om de Leuvensestraat in te rijden. Nu stoppen veel fietsers op het voetpad om op de voetgangersknop te drukken, daarna steken ze met de voetgangers over. Alhoewel er een OFOS ligt.
I) Aansluiting Diestsesteenweg / Vuurkruisenlaan met Brugbergpad. Ooit was hier een oplossing aangelegd die goed genoeg was om in het Vademecum Fietsvoorzieningen opgenomen te worden (Hoofdstuk 3, pagina19, foto 3.19).
Bij de heraanleg door het gewest van dit gedeelte werd al het goede weggegomd en het fietspad fantasieloos naast de rijbaan gelegd, wat verwarrend en onveilig fietsverkeer veroorzaakt aan de andere kant van de Brug, aan de voet van het VAC.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten