Want zichtbaar zijn is veilig zijn, zo wordt door velen, ook politiemensen en verstokte autochauffeurs beweerd.
Maar is dit werkelijk zo? Vorig jaar werden drie fietsers doodgereden in Leuven, die perfect zichtbaar waren, moest de chauffeur ook daadwerkelijk gekeken hebben. En laatst had Frank Deboosere, nochtans een rijdende kerstboom, ook weer prijs. Het ontlokte bij mijn zus de volgende commentaar op Facebook.
Wat een apenland. Weerman-in-fluovest-met-lampkeDat chauffeurs verstrooid zijn, kunnen we elke dag in de krant lezen, zoals hier of hier. Indien chauffeurs dus enkel naar de weg of naar andere wagens kijken of helemaal zitten dromen, dan helpen hiviz toestanden inderdaad niets. De fietser moet dus weeral zelf voor zijn veiligheid zorgen, want duurzaam veilig, dat is in Vlaanderen nog niet uitgevonden. En dat kan dus evengoed als bike-ninja, ook al zijn die vooral voor andere fietsers gevaarlijk.s-op-fiets wordt haast omver gereden en praktisch voor dood achtergelaten na val, zowel door doodrijder als gehaaste chauffeur-passanten, en wat moeten we onthouden? Dat hij met ne plaaster aan zijn linkerarm gaat werken *headdesk*
Een reden om nog maar eens uit Neil Stephenson's Zodiac te bloemlezen: "I had to ride slow because I was taking my guerrilla route, the one I follow when I assume that everyone in a car is out to get me. My nighttime attitude is, anyone can run you down and get away with it. Why give some drunk the chance to plaster me against a car? That's why I don't even own a bike light, or one of those godawful reflective suits. Because if you've put yourself in a position where someone has to see you in order for you to be safe -- to see you, and to give a fuck -- you've already blown it ..."
Of natuurlijk, om nog maar eens na te denken over de accessoriële baseball bat voor de fiets...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten