vrijdag, juli 26, 2013

Van twee werelden

Ik las onlangs dat ook in België hier mee wordt geëxperimenteerd: gedeelde verkeerslichten voor fietsers en voetgangers.

Soms lijkt dit wel een goed idee, we kijken immers als fietser dikwijls naar de voetgangerslichten om mee over te steken.
Maar heeft dat er dan niet vooral mee te maken dat de wegbeheerders de opstelplaatsen voor fietsers aan lichtengeregelde kruispunten systematisch te klein maken, en er op voorhand vanuit gaan dat de fietser zich maar als een voetganger MOET gedragen? Later kunnen ze dan constateren dat de fietsers zich wel erg slecht gedragen op hun eigen infrastructuur, en dan kunnen ze luid de vraag verkondigen of er nog geld aan fietsinfrastructuur moet voorzien worden voor deze ongedisciplineerde bende.
Köln

Enkele bedenkingen uit de praktijk.

Combinaties zijn verwarrend: aan het éne kruispunt een licht voor de oversteekplaats, het volgende kruispunt weer achter de oversteekplaats. Veel kans dat je, vermits en geen rood licht voor het kruispunt stond, wel mocht oversteken, om dan midden op de rijbaan te beseffen dat je een roodrijder bent.

De fietser wordt hierdoor dikwijls teveel als voetganger behandeld:
a) boordsteen aan voetgangersoversteekplaats loopt door tot over fietsoversteekplaats
b) fietspad wordt onnodig uitgeplooid om toch maar dicht tegen het voetpad te liggen, terwijl de route voor de fietser naast de rijbaan verderloopt (schuine kruispunten, voetgangersoversteekplaats wordt haaks op de rijbaan aangelegd, ...)
c) fietsers moeten ook op knoppen drukken om rechtdoor te rijden (vooral dwars op voorrangsrichting), dus nooit meer automatisch groen maar altijd stoppen en wachten
d) fietser heeft door zijn grotere snelheid veel minder tijd om te zien dat het licht aan de overkant van de straat effectief groen is, vooral bij grotere kruispunten waar eerst nog eens een bypass uit de voorrang moet worden overgestoken, of bij meerdere rijstroken.

Wegbeheerders die hiervoor kiezen, kiezen er in werkelijkheid voor om de fietser niet de ruimte te geven die hij nodig heeft, rijstroken en parkeerstroken gaan voor!

Köln
Köln
Köln
Köln

Geen opmerkingen:

Een reactie posten