De werken zijn klaar.
Fietsers kregen weer eens ... aalmoesinfrastructuur.
AWV kondigde deze werken nochtans aan met 'Herinrichting Diestsesteenweg (N2) in Leuven verbetert doorstroming naar Martelarenlaan'.
Veiliger en efficiënter kruispunt: de vernieuwingen op een rijtje
Het kruispunt van de Diestsesteenweg en de Martelarenlaan wordt veiliger en efficiënter gemaakt door de volgende ingrepen:
• er komt een opstelstrook voor fietsers
• er wordt extra ruimte gecreëerd voor het verkeer dat richting Diest rijdt en de Martelarenlaan (rechtsaf) inrijdt
• de afslagstrook voor het verkeer dat vanuit Diest komt en de Martelarenlaan linksaf inrijdt, wordt verlengd
• op het kruispunt worden middeneilanden aangelegd die het kruispunt overzichtelijker maken en de verkeersstromen efficiënter geleiden
• de rijrichting van de IJzerenwegstraat wordt omgeleerd: momenteel kan het verkeer van op de Diestsesteenweg nog de IJzerenwegstraat inrijden, in de toekomst zal alleen de omgekeerde beweging mogelijk zijn (van de IJzerenwegstraat naar de Diestsesteenweg). Daardoor zal het verkeer op de Diestsesteenweg vlotter kunnen rijden.
|
Voorziene OFOS Diestsesteenweg |
|
blauw: voorzien fietstraject met OFOS rood: huidig fietstraject richting station groen: huidig fietstraject richting Diest |
De richting van de IJzerenwegstraat is omgedraaid, en BEV is niet meer mogelijk, omwille van vlotter autoverkeer.
|
Leuvensestraat, Kesselo-Lo |
Op de Diestsesteenweg richting Martelarenlaan is uiteindelijk toch geen opstelstrook voor fietsers gekomen, de fietsoversteekplaats is weer op dubbelrichting breedte gebracht, maar de blokkenmarkering is verdwenen.
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
De bushalte is weg, maar het fietspad heeft hier nog altijd een lelijke versmalling.
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
Er is amper breedte om het fietspad van de Martelarenlaan op te fietsen. Het is er te smal, te hoekig en de verkeerslichten staan op het fietspad. Bovendien moeten er op het smalste gedeelt twee fietsstromen kruisen.
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
Een breed voetpad voor de voetgangers was ook niet voor vandaag. Toegankelijkheid, wat was dat nu ook alweer?
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
|
Diestsesteenweg x Martelarenlaan, Kesselo-Lo |
Zijn ze dan niet vergeten om bij de IJzerenwegstraat verkeerslichten te plaatsen en die mee in de lichtenregeling te steken van het kruispunt Diestsesteenweg met Leuvensestraat?
BeantwoordenVerwijderenInderdaad. dat is nog een bijkomende verkeersstroom die het kruispunt komt blokkeren. Er zijn hier 3 kruispunten met lichtenregeling vlak na elkaar, dus de doorstroming komt eigenlijk nooit meer goed, ook niet met een extra afdraaistrook.
BeantwoordenVerwijderenVoor mensen in een rolstoel is het ook niet eenvoudig om ter hoogte van de ijzerenwegstraat over te steken, daar staan 4-5 palen op het voetpad zodanig in de weg dat je er eigenlijk zonder rolstoel al niet deftig door kan. Triest!
BeantwoordenVerwijderenHier werd onredelijk veel ruimte gereserveerd voor koning auto. De fietsers maar vooral de voetgangers kregen aalmoesinfrastructuur. De dwarshelling van de voetpaden bedraagt meer dan de maximale 2% waardoor het bijna onmogelijk is om de brugberg met de rolstoel te trotseren. Om over de lukraak geplaatste palen nog maar te zwijgen. http://www.entervzw.be/sites/default/files/toegankelijkheid_voetpaden.pdf
BeantwoordenVerwijderenBen er net langs gefietst richting Diest. Dit is gewoon hallucinant slecht. Dit maakt me echt kwaad. In 2015 slaag AWV dit aan te leggen. Zowel voetgangers als fietser worden hier VERPLICHT telkens als ze passeren en verkeersovertredingen te begaan! Op de plaats waar de fietser op het fietspad moeten wachten voor rood richting Diest is dit niet iets meer dan een halve meter breed!! Wij stonden er met 2 en de doorgang richting station was gewoon versperd.
BeantwoordenVerwijderenBen er net langs gefietst richting Diest. Dit is gewoon hallucinant slecht. Dit maakt me echt kwaad. In 2015 slaag AWV dit aan te leggen. Zowel voetgangers als fietser worden hier VERPLICHT telkens als ze passeren en verkeersovertredingen te begaan! Op de plaats waar de fietser op het fietspad moeten wachten voor rood richting Diest is dit niet iets meer dan een halve meter breed!! Wij stonden er met 2 en de doorgang richting station was gewoon versperd.
BeantwoordenVerwijderen