Dat kan liggen aan de bergachtige omgeving waar bromfietsen en auto's gemakkelijker zijn om je te verplaatsen.
Dat kan liggen aan het rijgedrag van de chauffeurs zelf (een Kroatische Wijgmalenaar vertrouwde me ooit toe dat zijn landgenoten gekken achter het stuur waren en dat hij nooit op de fiets zou stappen in Kroatië, hij heeft dan ook hier in België leren fietsen).
En toch reden er wel wat fietsen, voornamelijk toeristen.
In Sibenik zagen we zelfs een fietsdeelsysteem met 6 stations, vooral om tussen het nieuwe strand en de oude stadskern te fietsen, vermoed ik.
We hadden niet zoveel geluk met het weer, dus een fietsritje zat er niet in. En ook de uitleg in het Kroatisch verstonden we niet zo goed.
prilaz tvornici, Šibenik |
prilaz tvornici, Šibenik |
Op de web-site zie ik dat ze nog geen systeem in België hebben, een opportuniteit voor kleinere steden zoals Leuven, Gent, Hasselt, Brugge of Roeselare om één gemeenschappelijk fietsdeelsysteem in te voeren, met eventueel campusfietsen? Of moeten onze steden toch maar instappen in het Blue-Bike verhaal waar voorlopig enkel fietsen aan het station kunnen ontleend / teruggebracht worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten