woensdag, november 04, 2015

Voetbal

Zelf ben ik al twee keer met de fiets naar een match van OHL gaan kijken.

Een grote fietsenstalling heb ik daar toen niet gevonden, ik heb mijn stalen ros dan maar ergens gezet waar er plaats was, het leek me eerder een fietsenstalling voor het personeel van de catering, of van de tennisclub.
Fietsenstalling Den dreef, Heverlee

Ik kreeg hier als fietser helemaal geen VIP-gevoel, dat was weggelegd voor de autorijdende supporters.
autoparking Den dreef, Heverlee
autoparking Den dreef, Heverlee

Bijna alle fietsende supporters parkeren hun fiets dan ook maar langs de straatkant.
Kardinaal Mercierlaan, Heverlee
Kardinaal Mercierlaan, Heverlee
Kardinaal Mercierlaan, Heverlee
Kardinaal Mercierlaan, Heverlee
Kardinaal Mercierlaan, Heverlee

Mijn aandacht werd hier weer op gevestigd door onderstaand krantenartikel uit FAN!, waarin vermeld wordt dat bij Leuvense supporters de modal shift voor fietsers wel 20% bedraagt. En dan zijn er nu nog maar enkel wielplooiers beschikbaar, hier is nog een grote groei mogelijk, mits wat nudging.
Belgische stadions te moeilijk bereikbaar
Het Nieuwsblad - 24 Okt. 2015
Er (niet) geraken. Dat is de belangrijkste reden waarom Belgische voetbalfans afknappen op een wedstrijd in eerste klasse. Hoewel mobiliteit als grootste pijnpunt uit onze 360° stadiontest komt, informeren onze eersteklassers hun fans nauwelijks over alternatieven voor koning Auto. Nochtans liggen die voor het rapen.

Een halfuur in de file staan en nog eens zo lang zoeken naar een parkeerplaats. Voor duizenden voetbalfans is het dit weekend weer zover. Onze 360° stadiontest in Fan leert dat een eersteklassestadion met de auto bezoeken vaak geen pretje is. De meeste stadions zijn oud en liggen in (ver)stedelijk(t) gebied. Maar net door de ligging in stadskernen zijn er vaak wel goeie mogelijkheden met het openbaar vervoer. Daarom is het des te merkwaardiger dat de eersteklassers daarover nauwelijks communiceren op hun site.

Van de zestien eersteklassers leggen er maar zes clubs uit hoe je met het openbaar vervoer hun stadion bereikt. Slechts drie richten zich ook op fietsers. Dat zijn niet toevallig ook de clubs die de meeste fietsenstallingen aanbieden: AA Gent, KV Mechelen en Club Brugge.

Veel clubs zijn zich niet eens bewust van de alternatieven. "We hebben er nooit bij stilgestaan dat er een treinstation op een kwartier ligt", hoorden we van een clubleider. Een andere stelt dat supporters "niet met de fiets komen omdat de meeste wedstrijden in de winter plaatsvinden".

Dat je grote groepen supporters op de fiets kan krijgen, bewijzen nochtans AA Gent en KV Mechelen. Gent spant met 2.900 vaste en 600 mobiele fietsstallingen de kroon. Ook KV Mechelen doet inspanningen. Club Brugge informeert zijn lokale fans met veilige fietswegen naar het Jan Breydelstadion. En OH Leuven weet dat bijna een vijfde van zijn fans met de fiets naar het stadion komt, maar telt slechts vijftig plaatsen. (bla)


Leuven speelt duidelijk nog niet mee in de eerste klasse van duurzame mobiliteit, want dit lazen we op de stadsblog:
Door de lange files naar den Dreef misten vele fans de eerste goal want na 2,5 minuut werd er al gescoord, na een perfecte voorzet van Fouket moest Coulibaly de bal maar simpel binnen koppen.
Lange files? De stappende en trappende supporters hebben de gehele match kunnen zien, misschien een les voor alle anderen: "You are not stuck in traffic, you are traffic!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten