Tussen Nederland en België blijft een groot verschil bestaan wat betreft voetgangers- en fietsvriendelijkheid.
Dat verschil vindt men terug in de infrastructurele maatregelen waarmee men fietsers wil verhinderen om het naastgelegen voetpad te gebruiken. In Vlaanderen gebruikt meer verhindering, in Nederland meer nudging.
Het verschil is verhelderend.
|
Station Maastricht |
De hobbelende uitvoering van het voetpad maakt dat de fietser bewust of onbewust kiest voor het ultra gladde asfalten fietspad. En dat is weer een ander verschil in fietsinfrastructuur tussen Nederland en Vlaanderen.
De breedte van dat voetpad in Nederland lijkt meer dan dat van voetpad+fietspad in Heist-op-den-Berg opgeteld :-)
BeantwoordenVerwijderenEr is niet alleen een verschil in breedte, maar ook in ondergrond.
Ik denk niet dat de paaltjes in Vlaanderen bewust dienen om fietsers te verhinderen om op het voetpad te fietsen.
Volgens de wegbeheerder in Vlaanderen kunnen zo'n paaltjes gewoonweg fietsers en voetgangers niet hinderen.
De paaltjes dienen volgens mij ook enkel bewust als signaalfunctie naar automobilisten. Dat is in Vlaanderen blijkbaar ook een noodzaak. Want kijk maar naar die Google Streetview van de Werftsesteenweg in Heist-op-den-Berg. Die grijze VW Polo die zich foutparkeert aan de voordeur van een appartementsgebouw en ook langs een verbodsbord is gereden.
Q.E.D. zeggen ze dan ;-)
Moesten die paaltjes méér zijn dan een signaalfunctie voor automobilisten en effectief dienen om auto's daar te weren van voetpaden en fietspaden. Dan was er daar 1 paaltje tussen die muur en groene balustrade gezet en 1 tussen beide groene balustrades.
Als de wegbeheerder in Vlaanderen het echt goed meende met voetgangers en fietsers, dan waren er geen paaltjes gezet geweest, dan was die spoorwegtunnel voor voetgangers en fietsers niet zo smal, niet zo steil en niet uit zo'n ondergrond.
Het klinkt voor iemand uit Nederland die mijn reactie leest misschien gek, maar die spoorwegtunnel in Heist-op-den-Berg is een van de betere in Vlaanderen.
- Er staat geen paaltje OP het fietspad.
- Het fietspad loopt kaarsrecht naar de tunnel. Geen hoeken erin of as-verschuivingen.
- De tunnel is ook kaarsrecht, dus geen hoeken erin
- Het fietspad loopt vrij duidelijk door over het kruispunt door die rode betonklinkers ook te gebruiken op het kruispunt zelf.
- Het fietspad is verhoogd aangelegd op dat kruispunt maar niet met niveauverschil voor de rechtdoorfietsende fietsers.
- Er zijn ook geen rechte boordstenen ernaast, enkel afgeschuinde boordstenen op het kruispunt zelf. Dus fietsers kunnen er nog al fietsend op (dat klinkt logisch maar is het in de praktijk niet in Vlaanderen).
- Er is geen waterafvoerduiker in het fietspad.
- Er is geen goot, boordsteen of ander niveauverschil bij de overgangen van fietspad naar kruispunt.
- Het is naar Vlaamse normen zelfs een heel breed tweerichtingsfietspad. Want ik tel 10,5 rode betonklinkers van 20 cm, dus 210 cm effectieve breedte (met grijze boordsteen meegeteld nog 40 cm breder, dus waarschijnlijk beschouwt de wegbeheerder dit als een fietspad van 250 cm).
Er is met andere woorden dus nog een hééééél lange weg af te leggen vooraleer de wegbeheerders in Vlaanderen fietsinfrastructuur beginnen aan te leggen dat die naam ècht waardig is.