dinsdag, maart 14, 2017

Spaanse Kroon

Volgens de nieuwste publicaties van Leuven is de Fiets Koning geworden te Leuven.

Hmmmm.

In de praktijk blijkt het verschil tussen blabla en boemboem nog altijd even groot als vroeger. Fietsinfrastructuur, dat is altijd iets dat er ooit eens zal komen. Het stadsbestuur blijft vooral beslissingen nemen met een voorruitperspectief.

Een voorbeeld.

Al meerdere keren werd in de media aangeklaagd dat de Brugstraat, die ooit de as van de fietssnelweg Leuven-Tienen zal vormen, vol met stilstaande auto's komt te zitten.



Het probleem: files op de steenweg en sluipverkeer door de woonwijk.


Een simpele oplossing die al in 2015 werd uitgedokterd: de woonwijk opsplitsen in twee delen met ongeveer evenveel bewoners zodat sluipverkeer geen nut meer heeft. het autoverkeer op de toekomstige fietssnelweg wordt bovendien sterk beperkt.



De inwoners uit de Spaanse Kroon, het grootste gebied rechts op de foto, zijn hiermee echter niet zo blij. Zij beschouwen de zone van de Brugstraat als hun "natuurlijke uitvalsweg".

Dit is de oplossing zoals ze nu voor ligt: de harde knippen worden vervangen worden door dynamische borden die de toegang regelen, en ANPR camera's die de overtreders beboeten.


Mooi, maar duur. Waar een harde knip in eerste instantie kan gerealiseerd worden door middel van enkele paaltjes of bloembakken, heeft dit slimme systeem heel wat meer budget nodig:
- ANPR camera's: aankoop en onderhoud hardware, licenties software
- dataserver: aankoop en onderhoud
- beheer whitelist van nummerplaten inwoners en vrienden
- verwerking van overtredingen en uitsturen van GAS-boetes, met de nodige opvolging
En dat allemaal voor automobilisten die absoluut door andermans straat willen rijden.

Dat alles staat in schril contrast met het aalmoesbudget voor fietsvriendelijke mobiliteitsoplossingen.

7 opmerkingen:

  1. Een alternatief op die simpele oplossing van 2015 voor het sluipverkeerprobleem is de rijrichting van de Brugstraat omdraaien.

    Dus komende van de Tiensesteenweg enkel nog inrijden.

    Want de file in de Brugstraat ontstaat - op basis van mijn korte observaties - vooral omdat de automobilisten in de Brugstraat links willen afslaan naar de Tiensesteenweg, wat meer tijd kost dan wanneer ze naar rechts afslaan.

    Er moet dan uiteraard in de Korbeek Losestraat ook de rijrichting omgewisseld worden dat automobilisten via de Vlietstraat naar de Tiensesteenweg geraken.

    Natuurlijk maakt de woonwijk opsplitsen via harde knippen en 2 ontsluitingslussen ze ook permanent autoluwer. Het is niet dat Stad Leuven nog nooit woonwijken autoluwer heeft gemaakt via een lussenplan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Lodewijk, de oplossing die je voorstelt werd al 2 maal voorgesteld aan het Leuvens stadsbestuur: 1) in 1998 in het mobiliteitsplan voor onze buurt, uitgewerkt door een Brugs studiebureau en 2) in 2002 door de bewoners zelf, in een globaal verkeersplan voor de buurt. Deze plannen werden nooit uitgevoerd om dezelfde reden als vandaag: automobilisten uit de Spaanse Kroon verzetten zich omdat ze hun minuutje tijdswinst op de Tiensesteenweg zouden verliezen als ze niet meer door de Brugstraat zouden mogen rijden. Ook toen zwichtte het stadsbestuur voor deze druk.
      Er bestaat nog een kleine waterkans dat het stadsbestuur deze keer toch de moed heeft om te kiezen voor de veiligheid van bewoners en gebruikers van de fietssnelweg: maandag (27/11) wordt de lijst met ‘vergunningshouders’ die door de ANPR camera’s gestemd in de gemeenteraad.

      Verwijderen
    2. De automobilisten van de Spaanse kroon hebben hun zin gekregen, ze mogen zelf voor "sluipverkeer" spelen:
      https://www.leuven.be/file/9507/download?token=QcmBLvKl
      zelfs bewonders van de Casablancalaan mogen dus gebruik maken van de buurt, terwijl ze er dus eigenlijk niet moeten zijn

      Verwijderen
  2. Het zullen statische borden zijn, ze staan er al net als de anpr camera's. De beste oplossing was inderdaad de harde knip geweest. Aan aptheek de Spaanse kroon zou er een mooi pleintje gemaakt kunnen worden, maar ach, de autoverslaafden hebben weer gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Koen, een buurtpleintje aan de apotheek zou inderdaad een fantastische oplossing zijn geweest, erg gewaardeerd door de buurtbewoners van de rijwoningen in onze smalle staartjes zonder groen. Net als de oplossing van Lodewijk hierboven maakte ook jouw voorstel al eens deel uit van een mobiliteitsplan voor onze buurt. In 2015 stelde de mobiliteitsdeskundige van de stad een plan voor met 2 buurtpleintjes waar vandaag de ANPR camera’s staan (aan apotheek en begin Hoegaardsestraat). Helaas, net als de plannen uit 1998 en 2002 werd dit voorstel afgevoerd door ons stadsbestuur onder druk van enkele automobilisten uit de achterliggende buurt.

      Verwijderen
  3. Autoverslaafden bestaan niet enkel mensen die door GEBREK aan degelijk openbaar vervoer daar niet geraken. Als ik bij mijn moeder daar wil op bezoek gaan ben ik 2u en een beetje enkel met het openbaar vervoer onderweg. Met kleine kinderen en nog dingen voor mijn zwaar gehandicapte zus die daar woont. Voor dat jullie zo een beslissingen nemen dient er eerst aan de bereikbaarheid te worden gewerkt. Trouwens het pleintje spaanse kroon veel kinderen spelen daar niet meer want ze zijn nooit thuis. Wij speelden daar dagelijks 25 jaar geleden en toen waren die problemen er ook al en wij speelden dagelijks op straat. Al de nieuwkomers in de wijk klagen op de auto s maar hebben ook een auto en bakfiets en nest die op de stoep staat zie Brugstraat - kan tegenwoordig geen voetganger meer door leuk hoor als je met een rolstoel/koets daar moet passeren. Fietsinfrastructuur akkoord maar dan moet iedere fietser meebetalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er staat daar al van in de jaren '80 file. Wat een gedoe zeg. Rij dan even met de fiets om via Spaanse Kroon of de Ijzerenpoortstraat en je bent ook zo de steenweg op. Persoonlijk heb ik een groter probleem met de bewoners van de Brugstraat die daar hun wagen maar ergens op de stoep neerkwakken of de doorgans belemmeren. Naar mijn mening had men de parallelwegen beter open gehouden om de verkeersdruk zou goed mogelijk te spreiden i.p.v. doelbewust nog meer congestie te creëren. De problemen zijn pas begonnen n.a.v. heel wat mensen die in de buurt komen wonen zijn na 2000, met gretigheid ondersteund door het stadbestuur. Nu worden er verkeerswijzigingen en infrastructuuraanpassingen aan de mensen opgedrongen. Het is zo'n beetje als met de luchthaven van Zaventem: daar komen wonen en dan achteraf klagen over het lawaai.

    BeantwoordenVerwijderen