woensdag, oktober 10, 2018

Groen en mobiliteit

Open brief aan Myriam Fannes, schepen van senioren, stadsreiniging, openbaar groen en begraafplaatsen.

Hoogachtend.

Zoals U waarschijnlijk wel weet, heeft Leuven geen enkele schepen met de bevoegdheid mobiliteit, laat staan fietsmobiliteit. Dat wordt in Leuven pragmatisch opgelost door die bevoegdheid uit te smeren over meerdere schepenen.

Ik denk dat U in bovenstaand plaatje de schepen van 'goed gesnoeid groen langs de fietspaden'-mobiliteit bent. Zou ik dan ook mogen vragen dat Uw diensten hun werk grondiger uitvoeren?

Op veel plaatsen in Leuven worden fietsers gehinderd door groen langs het fietspad: het wordt niet tijdig gesnoeid, of er werd verkeerde (want te breed uitgroeiende) beplanting gebruikt, en dan zwijg ik nog over het onuitroeibare onkruid dat langzaam de randen van de fietspaden verovert.

Een sprekend voorbeeld is het fietspad langs de Vaart ter hoogte van de Wijgmaalsesteenweg.

Werken uitgevoerd

1) De bomen (Fraxinus excelsior) werden recent opgesnoeid door de firma Krinkels, waardoor de fietsers onaangekondigd op straat moesten gaan rijden tussen het autoverkeer dat daar aan 70km/u voorbij sjeest. Er bleef helaas ook veel gehakseld hout achter op het fietspad.

2) Vervolgens werd het gras gemaaid, door wie of wat weet ik ook niet. Alleen dat er ook weer veel gras achterbleef op het fietspad.

Werken nog uit te voeren

3) Snoeien breed uitgroeiende struiken (Corylus avellana) die eigenlijk niet geschikt zijn om langs een fietspad te staan en teruggezet te worden.

4) Opvegen van resten snoeihout en gras, een veegactie die herhaald mag worden na het vallen van de bladeren.


Punten 3 en 4 worden in Leuven te dikwijls achterwege gelaten, met nefaste gevolgen voor het comfort en de veiligheid van de fietsers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten