Hier word ik nog altijd zo boos van: dat Vlaams overheidsgeld gebruikt wordt om leugens te verspreiden.
Zoals gewoonlijk negeren Vlaamse ambetantenaren en politici voor fietsers steeds de wetgeving en de rechtspraak, en gaat dat altijd gepaard met een belerend vingertje.
Status jaagpad
Is een jaagpad een deel van de openbare weg of niet? Er is in de Belgische wetgeving geen definitie van openbare weg, dus is het aan de rechtbank om indien nodig te bepalen of een weg openbaar is. De openbaarheid heeft alles te maken met het gebruik van een weg, en niet met de eigendom, vergelijkbaar met het onderscheid blote eigendom en vruchtgebruik bij woningen.
Op een openbare weg is enkel het verkeersreglement van kracht en mag politie optreden volgens dit verkeersreglement en bijvoorbeeld boetes uitschrijven.
Op een privaatweg is het verkeersreglement NIET van toepassing, en mag de politie niet preventief optreden. Wanneer er daar iets zou gebeuren, kan de politie de toestand vaststellen, maar is het aan de rechter om sancties uit te spreken.
Omdat sinds het KB van 1935 fietsers gebruik mogen maken van jaagpaden kunnen jaagpaden waar ze dit onafgebroken doen beschouwd worden als openbare wegen, wat bevestigd wordt rechtspraak.
Vermits een fiets als voertuig gedefinieerd wordt in de wegcode, is de wegcode (en niets anders dan de wegcode) van toepassing op bestuurders van fietsen, dus ook op 'jaagpaden'.
Dit is natuurlijk geen éénduidig antwoord, zoals de VSV fietsers graag wil wijsmaken.
Conclusie
Indien Vlaanderen wil dat op jaagpaden een legale snelheidsbeperking geldt van 30 km/u, dan moet ze dat kenbaar maken met de gebruikelijke verkeersborden. Anderzijds plaatst Vlaanderen nu wel al verkeersborden aan jaagpaden, en geeft ze daarmee impliciet aan dat de wegcode wel geldig is op jaagpaden, en dat jaagpaden de facto een openbare weg zijn.
Ik krijg nog steeds het gevoel dat Vlaanderen fietsers nog altijd niet beschouwt als volwaardige verkeersdeelnemers waarvoor de wetgeving gevolgd moet worden.
PS
Maar wanneer ik meld aan de VSV dat in het ‘Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens’, meerbepaald in het eerste artikel staat te lezen:
Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
antwoordt de woordvoerder mij dit:
Bedankt voor uw reactie. Uw interpretatie is alleszins niet deze van de Vlaamse overheid (zie Jaagpaden | Vlaanderen.be). In dezelfde gedachtegang zou men kunnen argumenteren dat de meeste snelheidsbeperkingen die voortvloeien uit artikel 11 van het verkeersreglement ongeldig zijn, aangezien zij evenmin worden aangeduid door verkeerstekens.
Via de site van de Vlaamse overheid kwam ik op de site van de Vlaamse Waterweg (https://www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden). Daar wordt verwezen naar "art. 93 van het Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk" waarin de snelheid tot 30 km/h begrensd wordt, eventueel nog verder te beperken door signalisatie. 'k Weet niet hoe dit (op jaagpaden die als openbare weg worden beschouwd) zich verhoudt tot de algemene bepalingen uit het MB van 11/10/1976?
BeantwoordenVerwijderenIs een fiets een vaartuig of een voertuig? Waarom hebben Brussel en Wallonië wel al die oubollige verwijzing naar een reglement van 1934 aangepast en 'innovatief' Vlaanderen nog niet? Waarom denken Vlaamse ambtenaren en ministers dat zij boven de koning staan en dat Belgische wetten niet voor hen gelden: het verbodsbord komt wel uit de wegcode waarmee ze aangeven dat het een openbare weg is en tegelijk komt het onderbord NIET uit de wegcode waarmee ze aangeven dat zij als wegbeheerder de wet niet moeten naleven en dat ze zelf verkeersborden mogen ontwerpen?
BeantwoordenVerwijderen