maandag, mei 17, 2010

Ruimteplanning (1)

De afgelopen dagen waren voor ons gezin geen fiets-dagen, maar feest-dagen. Vuurfeest. Wijgmaalse feesten. Toch blijf je ondertussen alles bekijken door een fietsbril.

Vorige week las ik de toelichtingsnota bij het RUP "GGR-H1, Parkveld". Ruimteplanners plannen alles vanuit de ruimte dacht ik toen nog, de steilheid van hellingen bestaat niet voor hen: de aarde is een vlakke bol waar je als op papier wat lijntjes trekt.

Zaterdag zag ik voor het eerst een koppel planners, recht uit de ruimte. Ze kwamen feestend Wijgmaal in ogenschouw nemen.

Wat zegt deze toelichtingsnota over fietsen:
We stellen vast dat de omgeving van het studiegebied door zijn ligging ten opzichte van de snelwegen potentieel zeer goed ontsloten is voor wegverkeer. Toch is er gevaar voor een te groot verkeersvolume. De verschillende ontwikkelingspolen trekken veel verkeer aan. Een rationeel gebruik van de ontsluitingsmogelijkheden voor wegverkeer, een intensivering van het openbaar vervoer en een toename van de verplaatsingen te voet en per fiets moeten dit verhinderen.
...
m.b.t. fietsnetwerk
· De uitbouw van een fietsnetwerk bestaande uit routes die van het drukke verkeer afgezonderd worden: ontwikkeling van een comfortabele fietsroute parallel aan de Geldenaaksebaan via Philips, Abdij van Park en Petrusberg voor doorgaand fietsverkeer.
· Fietspaden over de hele lengte van de Geldenaaksebaan
...
3.6.7 Fietsnetwerk
De Geldenaaksebaan is een belangrijke fietsroute tussen Vesten en binnenstad enerzijds, en het Sint Albertuscollege en het bedrijventerrein Haasrode anderzijds. De aanleg van een aanliggend fietspad in beide richtingen is daarom gepland in het kader van de heraanleg van de Geldenaaksebaan.
Daarnaast worden ook alternatieve fietsroutes ontwikkeld via de zone voor sport en spel en het parkbos.
Er bestaat echter niet iets zoals een "comfortabele fietsroute langs Abdij van Park". Eerst de fietsers vanuit de Geldenaakse baan de Petrusberg opsturen, om ze dan door het dal van de vijvers van Abdij van Park te sturen, waarna ze terug de berg naar de Philipssite moeten beklimmen. Dit is veel te veel hoogteverschil op te kleine afstand om nog te kunnen spreken van "comfortabel". Bovendien wordt je er nu gefuikt.

De Vinkenbosstraat wordt massaal gebruikt door fietsers die richting Haasrode rijden: meer plaats om slalommend naar boven te fietsen. Geen ongeduldige auto's achter je gat. Het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk loopt nu ook al via Milseweg/Vinkenbosstraat, rood aangeduid op het plannetje. De Geldenaaksebaan, waar die geen deel uitmaakt van het fietsroutenetwerk, is magenta gekleurd. Er is daar ook geen plaats om een aanliggend fietspad aan te leggen, vandaar dus de shortcut via Vinkenbosstraat.

In de nieuwe situatie zal de Vinkenbosstraat via een lange gekronkelde spaghetti verbonden worden met de Geldenaaksebaan in plaats van met een rechte, korte fietsweg. Hier en daar krijgen fietsers wel nog een doorgang tussen de woningen. Maar zal deze voldoende breed en fietsbaar zijn? Zonder hinderlijke paaltjes? Zonder hinderlijke borduren? Op het plannetje kan je in het rood de huidige perceelsgrenzen zien, en de bestaande fietsverbinding.

De reclame zou zeggen: Het aanleggen van bovenlokale fietsroutes in het verleden is geen garantie voor bovenlokale fietsroutes in de toekomst.

Hilde Crevits, watch this and eat your heart out. Bovenlokaal fietsdoorsteeknetwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten