donderdag, mei 20, 2010

Deltabrug en zuidelijke fietsroute Haasrode

Doel: snel en vlot fietsen van station naar de ambachtenzone Haasrode en ook weer terug. Fiets-snelweg . De afstand bedraagt nog geen 4 kilometer, toch zien velen er nu tegen op.


Momenteel wordt de fietser gedwongen gebruik te maken van enkele slechte opties, het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk biedt hier geen degelijke alternatieven.

a) de Brugstraat/Hoegaardsestraat (een holle weg met kasseien, bergop en bergaf):


b) Tivolistraat/Norbertijnenweg/Duivelsweg (zigzag verbinding, bergop bergaf, verharding met dolomiet of aftandse asfalt):


c) helemaal rondrijden langs de Geldenaakse baan (niet de kortste route, bergop bergaf, druk autoverkeer).
{geen relevante foto's: is nog niet klaar, wordt momenteel heringericht als zone 30, met veel, heel veel fietsprotest}

Nochtans zou je er op een kwartiertje naartoe kunnen fietsen zonder veel bergop en bergaf, met enkel de lichten aan de Tiensepoort als fiets-obstakel. Veel sneller als een bus. Ooit komt er ook een station in Haasrode, dat zal ongetwijfeld sneller zijn, maar hoeveel verbindingen per uur kan men realiseren? Binnenkort komt er zelfs een voetbalstadion, de Brabant Arena, waar nu nog de Brabanthal staat. Misschien een niet te missen kans om dit traject op te nemen in de mobiliteitsstudie die hieromtrent ongetwijfeld zal moeten gevoerd worden.

Op mijn plannetje heb ik de bestaande wegen geel gekleurd, de nieuwe wegen groen, en de bruggen en tunnels blauw. Onderaan zie je de Brabanthal. Voor het toekomstige station zal er ook een voetgangers/fietsverbinding moeten komen over de TGV-sporen, die tegen het industrieterrein aanliggen.

A. Deltabrug
Aansluiting op zowel Tivolistraat en Harboortstraat/Brugstraat gebeurt best in het midden, waar de spoorlijnen zich splitsen. Hier zie je foto vanaf de bestaande brug, met de groene zone en talud in het midden. Ideaal voor een fietsverbinding recht langs het spoor naar Haasrode.

Dit kan best met een driehoekige constructie, zodat er voldoende plaats is om bochten ruim te nemen, geen 90° gedoe. Afhankelijk van het budget kan men kiezen tussen een grote en kleine delta.



B. Brug/weg naar talud
Hier moet een nieuwe verhoogde weg voorzien worden, gedeeltelijk een brug, waar de zuidelijke uitloper van de Deltabrug landt.



C. brug over spoorlijn in talud
Een fietsbrug over de spoorlijn die diep in het talud ligt, mag geen probleem zijn, zo gewoon rechtdoor op grondniveau. Je ziet op de foto trouwens enkel de bovenleiding.



D. nieuwe weg over talud
Deze kwam ook al in de gemeenteraad ter sprake. Nu wordt er door wandelaars al een weg gebaand door het groenaanplanting, ook al moet je daarvoor over de balustrade van de houten brug klimmen. Fietsers worden momenteel naar de Norbertijnenweg geleid, omdat Stad Leuven alle fietsroutes langs de Abdij plant.


E. Norbertijnenweg
Bestaande dolomietverharde weg tussen vijvers en TGV spoor. Idealiter zou een fietsweg hier op niveau van de sporen blijven in plaats van tot op niveau van de vijvers te zakken, daar hebben alleen voetgangers iets aan.


F. nieuwe weg aan rand van akker


G. ondertunneling van de Meerdalboslaan
En uiteraard de aansluiting op het industrieterrein, liefst door zoveel mogelijk op dezelfde hoogte te blijven. Moest de overbrugging van de TGV-doorgang wat breder zijn uitgevoerd, er kon zo een fietsweg naast worden gelegd.


De houten brug
De fietser moet hier behoorlijk klimmen, omdat de gewone spoorlijn en het TGV-spoor net op deze plaats over/onder elkaar doorgaan. De brug is te smal. Ook de toegangswegen zijn te smal/bochtig om meer dan een sporadische fietstoerist te verwerken. We vergeten deze 12 jaar oude miskleun in alle toekomstige plannen, laat de mensen hun tuintje maar houden tussen stenen en houten brug. Stad Leuven heeft ook allerlei plannen met deze brug. Ze spreken zelfs over verbreden of vervangen van stenen of houten brug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten