woensdag, november 27, 2013

Rechtdoor door rood

Hoorde ik onze minister niet ooit zeggen dat deze borden eigenlijk niet nodig waren?
Op 75 kruispunten in het Brussels Gewest mogen fietsers voortaan door het rood rijden om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden (op een zogenaamd T-kruispunt, waar de fietser het verkeer niet kan hinderen).
Het nieuwe verkeersbord, een omgekeerde driehoek met een gele fiets en een pijl, is de voorbije maanden op acht kruispunten getest en de resultaten daarvan zijn positief.
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) geeft het Brussels Gewest groen licht om het verkeersbord ook op andere plaatsen te installeren, op voorwaarde dat de concrete situatie telkens de doorslag geeft.
In Vlaanderen komen de borden er voorlopig niet.
De Vlaamse minister voor Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V), zegt de situatie op gewestwegen op te lossen door de infrastructuur aan te passen, zodat fietsers niet voor het rode licht komen te staan.
Dan moet er één iemand in Vlaanderen wel zijn nek voor de fietsers durven uitsteken.
Want anders krijgen we nog honderden jaren dergelijke verkeerslichten:
Rennessingel, Leuven
Of moeten fietsers niet stoppen omdat de stopstreep niet doorloopt, en er geen herhaallicht boven het fietspad hangt?

2 opmerkingen:

  1. Dus ze zullen liever die paal helemaal verplaatsen dan een bordje op te hangen? Ik kan echt moeilijk geloven dat zulke mensen ooit de fiets gebruiken - of het moest 'voor op de foto' zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vermits het fietspad van de rijweg gescheiden is door een volle streep denk ik zelfs dat het fietspad hier misschien zelfs niet eens tot de weg behoort. Misschien daarom ook dat de witte stopstreep niet doorloopt. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen