- 8 fietsen waar 8 personen mee kunnen vervoerd worden
- een personenwagen waar
- een individuele elektrische wagen waar één persoon mee kan vervoerd worden.
Omgerekend hebben 100 personen de volgende oppervlakte nodig:
- fietsen: 100m²
- gewone personenwagens:
- individuele elektrische wagens: 800m²
Nou moe!
Diestsevest, Leuven |
Ik zou toch voor personenwagens toch eerder vertrekken van de gemiddelde bezetting; 1.802 (http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/ovg41/ovg41-b12.pdf) -> 444m²
BeantwoordenVerwijderenBedankt, ik pas het met deze waardes aan.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenTer info: het elektrisch voertuig op de foto kan tot 2 volwassen vervoeren. Ik heb geen idee over de gemiddelde bezetting van zo'n voertuigen, die zal met grote waarschijnlijkheid wel een stuk lager ligger dan 1,802. Ze hebben ook wat minder plaats nodig dan de 8 m² bij een gewone auto.
BeantwoordenVerwijderenNiet vergeten dat de fietsen met een kinderstoel & de bakfietsen meer dan 1 persoon/m² vervoeren, dus ook bij de fietsen zal de gemiddelde bezetting hoger liggen dan 1. Maar ook hier heb ik geen idee hoeveel de gemiddelde bezetting zal zijn.
In ieder geval zal het verschil tussen fiets en auto daardoor dicht in de buurt van een factor 5 zitten.
Dus een parking voor 1000 auto's aanleggen zorgt voor 1802 bezoekers bij volle benutting, dezelfde oppervlakte gebruiken voor fietsen zorgt voor een stalling van 8000 fietsen en bij volle benutting voor zo'n 9000 bezoekers (4,5 à 5 keer meer dan).
Als stad zou de rekening normaal gezien snel gemaakt moeten zijn in welke parkeerruimte eerst te investeren om maximaal rendement te krijgen uit een beperkte budgettaire ruimte.