Aan de Belgische stations zouden er volgens het beheerscontract met NMBS-Holding voldoende plaatsen voor tweewielers moeten zijn. Dus ook in Leuven.
Art. 40. Doelstelling
De terbeschikkingstelling van voldoende tweewielerstallingen en plaatsen voor de gebruikers is, rekening houdend met de aangegeven behoeften, een prioritaire doelstelling voor de NMBSHolding.
Daartoe werkt de NMBSHolding een structurele benadering uit om de fietsenstallingen te rationaliseren en te uniformeren en aldus de bevolking aan te sporen om met de fiets naar het station te komen.
Die structurele benadering stoelt op vier pijlers: voldoende parkeerplaatsen voor tweewielers rond de stations, nette, comfortabele en veilige parkeerplaatsen, stallingen en tot slot fietspunten in sommige agglomeraties.
Het doel is om tegen eind 2012 een totaal te halen van minimum 78.000 plaatsen voor tweewielers in alle stations en stopplaatsen van het net (momenteel +/ 59.000 plaatseneigendom NMBSHolding).
Helaas lijkt de droom van voldoende fietsstallingen eind 2013 verder dan ooit verwijderd van de werkelijkheid. Veel fietsen staan bij plaatsgebrek
- in de stalling tussen andere fietsen gepropt, wat de middengang smaller maakt. Deze worden dan ook zo snel mogelijk door het fietspunt verwijderd.
- buiten in de buurt van het station. Deze worden dan ook zo snel mogelijk door de fietsendienst verwijderd.
In Leuven past men zo het aantal fietsers aan de beschikbare stallingsplaatsen aan, in andere gemeentes past men juist het aantal stallingsplaatsen aan het aantal fietsers aan. De omgekeerde wereld dus.
Briefje naar de bevoegde NMBS-Holding ministers om wat meer plaats voor de fiets te vragen?
- in de stalling tussen andere fietsen gepropt, wat de middengang smaller maakt. Deze worden dan ook zo snel mogelijk door het fietspunt verwijderd.
- buiten in de buurt van het station. Deze worden dan ook zo snel mogelijk door de fietsendienst verwijderd.
Tiensevest, Leuven voor het stadskantoor |
Stalling onder stadskantoor, Leuven |
Tiensevest, Leuven |
In Leuven past men zo het aantal fietsers aan de beschikbare stallingsplaatsen aan, in andere gemeentes past men juist het aantal stallingsplaatsen aan het aantal fietsers aan. De omgekeerde wereld dus.
Briefje naar de bevoegde NMBS-Holding ministers om wat meer plaats voor de fiets te vragen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten