dinsdag, november 13, 2007

Opvallen

Gisteren ben ik 's morgens gelukkig niet langs de gevaarlijkste fietsbrug van Leuven en omstreken gereden, omdat ik wou profiteren van het straatlicht langs de vaart. Gelukkig, want anders was ik in de pikkedonker zeker voor een vierde keer op mijn gezicht gegaan! Mijn vrouw heeft twee kinderen en een volwassene weten vallen: de brug was helemaal beijzeld, en ze geraakte zelfs te voet met behulp van de reling niet over de brug omdat er zo een onnodige helling in zit.

Gelukkig was er een grote solidariteit onder de fietsers die mekaar op voorhand verwittigen voor deze gladde brug. Schandalig dat een brug waarlangs zoveel kinderen naar school fietsen niet veiliger is aangelegd:
- geen rechte aanrijstrook, maar wel een scherpe bocht om de brug op te rijden
- in deze bocht staat dan nog een onnozel paaltje om auto's tegen te houden, maar dat eigenlijk fietsers tot rare bochten noopt, en zeker als je met een aanhangfiets rijdt en er tegenliggers zijn
- houten wegdek met transversale groeven, weinig zijdelingse grip waardoor je in de bocht makkelijk uitglijd, hout is bij regen verzadigd en onnodig glad
- brug is niet vlak maar wel met een lichte boog, ongetwijfeld een (onnodig want niet voor fietsers tot nut) architecturaal spanningsveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten