De campage is nu duidelijk gericht naar de Leuvense studenten toe. Enkele korte afwegingen bij de haalbaarheid.
- 30.000 studenten voor 2481 fietsenstallingen (volgens officiële telling van 2004) . Het stadbestuur heeft wel beloofd om aantal van 2007 te verdubbelen (wie weet hoeveel dat er waren mag het altijd zeggen)
- belofte stadsbestuur om fietsenstallingen te verdubbelen <=> fijnmazigheid: een mega-fietsenstalling voor 5000 fietsen aan station lost alleen probleem aan station op, niet in rest van de stad. Overal moeten meer plaats voor fietsenstallingen komen.
- dubbele houding in 'verkeersvrije' straten bij uitstek, de Dieste-winkelwandel-straat: auto's mogen door want er zijn er die daar een vergunning voor hebben, en overtreders krijgen een waarschuwing, alle fietsers worden daarentegen zonder pardon beboet.
- stadskern zou heringericht moeten worden vanuit het langzame verkeer: eerst plaats reserveren voor voetgangers, indien er plaats over is, voor fietsers, als er dan nog plaats is, dan gemotoriseerd verkeer. Zo zou er ook veel meer plaats zijn om de nodige fietsstallingen in te planten, als de vele bussen niet meer door alle smalle straten moeten kunnen passeren.
- autoloze dagen in centrum invoeren? Het referendum voor autoloze zondagen blijft nog altijd uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten