vrijdag, mei 16, 2008

Voor 99% OK en toch gebuisd.

Er was eens een verkoper die goedkoop afgekeurd touw verkocht. Toen een tuinman een stuk van 50m nodig had liet hij die verkoper langskomen. Die had nog wel een stuk liggen van een 100m ofzo, spotgoedkoop, met maar één gebrek: er zat ergens een slecht stukje van 1m in, maar wat is dat nu op 100m? Hmmm dacht de tuinman, zelfs als dat stuk exact in het midden is gelegen, dan heb ik nog altijd 2 x 49.5m goed touw, en dat voor bijna geen geld. Hij kocht het touw, maar toen hij het de eerste keer wou gebruiken, bleek al snel het gebrek: het slecht stuk van 1m zat verdeeld over de volledige lengte, en nu had hij 100 onbruikbare stukjes van 99cm.

Dit verhaal komt altijd in mij op als ik beleidsverantwoordelijken hoor stoefen over hoeveel veiliger het zal worden omdat er weeral zoveel km fietspad is bijgebouwd. Comfortabeler is een nieuw fietspad zeker wel, en breder. Maar als we even bekijken dat 50% van de ongevallen waar fietsers in betrokken zijn, plaatsvinden op kruispunten, die toch in kilometers minder als 1% uitmaken van het netwerk, dan zie ik dat de focus verkeerd wordt gelegd. Het is hoge tijd dat de kruispunten fietsvriendelijker worden ingericht indien we de verkeersveiligheid willen aanpakken. Vooral het principe van kruisende verkeersstromen motorvoertuigen die afslaan / fietsers die rechtdoor rijden op een kruispunt, en die dan zelf maar op moeten letten dat ze mekaar niet omver rijden. Ik betwijfel wel dat er veel automobilisten worden doodgereden door fietsers, daar zullen hun collega-chauffeurs wel voor iets tussen zitten.

Ongeveer 1/3e van de dodelijke slachtoffers op een kruispunt kom zijn voetgangers of fietsers (fig. 7.12). In 2005 waren 48 van de 145 dodelijke verkeersslachtoffers immers voetgangers of fietsers (tabel 7.7). Bij wegvakongevallen maken fietsers en voetgangers slechts 15% van het aantal verkeersdoden uit. Vooral het aandeel gedode fietsers is veel kleiner buiten het kruispunt. Bijna 60% van de verkeersdoden zijn daar auto-inzittenden.

Wanneer we per vervoerswijze nagaan waar de meeste dodelijke slachtoffers vallen, valt op dat enkel bij fietsers en bromfietsers het aantal dodelijke slachtoffers op een kruispunt veel hoger is dan buiten een kruispunt. Bij de overige weggebruikers vallen veel meer dodelijke slachtoffers buiten de kruispunten.


bron: Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten