Voor de middenstand zijn fietsers een interessante klantengroep. Zij bezoeken het stadscentrum vaker dan automobilisten. 75 Procent van de fietsers gaat minimaal één keer per week de stad in, tegen 42 procent van mensen die de voorkeur geven aan de auto. De hoge bezoekfrequentie van fietsers wordt deels verklaard doordat zij gemiddeld dichter bij het centrum wonen. De trouwste klanten wonen het dichtst bij de winkel. Maar ook fietsers die wat verder weg wonen, bezoeken het centrum vaker dan autoliefhebbers bij hen in de wijk. Kennelijk is voor mensen die gewend zijn te fietsen de drempel om even de stad in te gaan lager. De fiets staat voor de deur en men weet de weg en de stallingen.In Nederland weten ze dit al beter omdat er onderzoek naar gebeurt. In Leuven denken de beleidsmensen nog altijd dat winkelklanten ENKEL met de bus of de auto komen. Een engeltje heeft hun dat in het oor gefluisterd. Cijfers worden gemeden, waarschijnlijk wegens te confronterend. Ze zouden hun (uiteraard perfect logische) wereldbeeld eens moeten herzien.
Voor de Leuvense klanten zijn er ook bijna geen lege stallingen meer, wegens het nooit opruimen van weesfietsen, waardoor elke klant op slag een misdadiger wordt wanneer en omdat hij zijn fiets naast de stalling zet.
Vorige week telde ik nog aan Jeeskes Boom 8 fietsen met platte banden of ergere mankementen, op een totaal van 17 fietsen, in een stalling van 9 beugels.
Aan de andere stalling stonden 4 weesfietsen op een totaal van 12, in een stalling van 4 beugels.
Met deze ellende worden fietsende klanten elke dag geconfronteerd. Met deze ellende profileert Leuven zich als Fietsstad EN winkelstad. De doelstellingen in de beleidsnota 2007-2012 waren nochtans nobel.
3. FIETSERS
De fiets is een gezond, milieuvriendelijk en handig vervoermiddel en moet volgens het stadsbestuur zoveel mogelijk ondersteund worden.
• De stad wil het fietsroutenetwerk verder uitbouwen door het aanleggen van nieuwe fietspaden in fietsvriendelijke materialen.
Actiepunten:
• 50 km nieuwe of te herstellen fietspaden
• het doortrekken van het Jan Vranckxpad tot aan de Diestsesteenweg
• De stad wil waar mogelijk fietspaden gescheiden aanleggen van het autoverkeer.
• De stad wil veel aandacht geven aan ‘missing links’.
Actiepunten:
• zoeken naar ‘binnenwegen’ en ‘doorsteken’ en ‘linken’ tussen verschillende routes
• De stad wil extra aandacht schenken aan fietsenstallingen.
Actiepunten:
• het aantal beveiligde fietsstallingen verdubbelen met veel aandacht voor bijkomende stallingen in het centrum en aan lokalen van jeugdverenigingen
• een grote bewaakte fietsenparking met fietshersteldienst en fietsuitleendienst aan het station
• een experiment met fietsenstallingen waarbij een timer op het slot wordt geplaatst.
• fietswrakken regelmatig verwijderen uit fietsenstallingen
• de aanleg van een ondergrondse goed bewaakte en verlichte fietsenstalling met opbergkastjes voor boodschappen op het Fochplein
• fietsstallingen aanleggen in overleg met de K.U.Leuven
• fietsenstallingen aan randparkings
• De stad wil het gebruik van de fiets in het algemeen stimuleren en vergemakkelijken.
Actiepunten:
• een specifieke wegenkaart uitgeven voor zachte weggebruikers, waarop fietsroutes, schoolfietsroutes, doorsteken voor voetgangers en fietsers aangeduid worden
• fietsopstelstroken voorzien aan kruispunten met verkeerslichten
• invoeren van een specifieke bewegwijzering van veilige fietsroutes
• sensibiliseringsacties (bv. Belgerinkel naar de winkel, fietsen naar Kyoto) verder zetten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten