dinsdag, april 20, 2010

Mobiliteitsronde

Woensdag 14 april organiseerde NDL een mobiliteitsronde, vooral voor de schepenen en gemeenteraadsleden. Grote afwezigen waren juist onze schepenen. Ex-schepen Karin Brouwers daarentegen was wel van de partij, alsook enkele gemeenteraadsleden. Misschien hadden we beter Crevits ook nog uitgenodigd.


We reden in groep langs enkele fietspaden/wegen die ik nog niet kende, bijvoorbeeld het Sportpleinpad: een aangename parallel van de Diestsesteenweg.


Mijn bevindingen:

- signalisatie van fietswegen verschilt dikwijls tussen begin en einde. Een verzuchting die ook terug kwam aan de pensstraat i.v.m. voetgangerszone.

- er stonden veel beugels dwars op onze fietswegen. Waarom? Het antwoord van Verkeer en mobiliteit (politie Leuven): om de snelheid van bromfietsers af te remmen. Onze bedenking: dus ook om snelheid van fietsers af te remmen? En speciaalfietsen zoals fietskarren en bakfietsen te kloten? Heel dikwijls staan ze dan ook nog net op die plaatsen waar de fietser een scherpe bocht moet maken.


- chaotische situatie inrit fietspunt aan stadskantoor: alleen het gewest kan dit blijkbaar oplossen vermits de ring gewestelijk materie is.

- snelle verbinding naar Haasrode: door de Tivolistraat rijdende kreeg ik het idee voor een Deltabrug, uitwerking volgt later.

- zoveel paaltjes in voetgangersgebied? Waarom is dat nodig? Om onze blinde medemens te kloten?


- rechte uitvoering van T-kruispunten voor fietsers. Waarom geen trechter-uitvoering om verweven van verschillende stromingen te vergemakkelijken? Men houdt hier blijkbaar nooit rekening met de minimale draaicirkel van fietsen, of opstelruimte voor wachtende fietsers. Tenzij men de fietser altijd wil laten stoppen/vertragen door gevaarlijke situaties te creëren. Is dit echt nodig? Dit zie je ook op andere plaatsen: rijbaan krijgt mooie curve, fietspaden sluiten vierkant aan.

- onteigeningen: voor de Aarschotse bocht werd de Elektriciteitswijk onteigend en afgebroken, voor de bouw van het los- en laadplatform werden huizen op de Aarschotsesteenweg onteigend en afgebroken. Sindsdien ligt deze kade er nogal ongebruikt bij want het zou dan toch niet echt rendabel zijn. Het benedenplein aan de KVK: onteigend en afgebroken in een mum van tijd. Het Jan Vranckx fietspad daarentegen: hier is men al twintig jaar mee bezig, en nog altijd zijn er stukjes tuin niet onteigend. Hier moet geen enkel huis afgebroken worden! En toch duurt dat zo lang. En aan de oversteek gaat het zo, oversteekplaatsen niet in verhouding tot restpectievelijke paden:


Zo leerde ik nog:
- dat het fietspad op de Tiensesteenweg tussen Tiensepoort en Martelarenlaan aan één zijde zou verdwijnen, enkel aan de kant van Klein Rijsel zou een dubbelrichting fietspad overblijven.
- fietsen in de winkelwandel Tiensestraat in twee richtingen zou mogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten