donderdag, april 22, 2010

Velostrade

Uit de gemeenteraad van 29 maart. Ik had ook liever gezien dat de gemeenteraadsleden spraken over velostrade, en niet over vélostrada aangezien dit laatste helemaal niets met fietsen heeft te maken, integendeel. Het zal wel aan de notulatie liggen zekers.

O-24. Technische aangelegenheden en ruimtelijke ordening: Aanstelling van een technisch studiebureau voor de aanleg fietspad van park Belle Vue naar Abdij van Park – gunningswijze en gunningsvoorwaarden – goedkeuring (GR/02938)

Raadslid Frans Dumont (Groen!) zegt dat Groen! duidelijk voor een voet- en fietspad is dat vanaf park Belle Vue via een tunnel onder de Tiensesteenweg wordt doorgetrokken naar Heverlee. De voordelen van die tunnel heeft spreker al aangekaart in de commissievergadering van 26 oktober 2009. Spreker is blij dat de heer Laeremans het tracé dat toen werd voorgesteld, nu ook verdedigt. De fractie mist het afwegen van meerdere tracés om het park Belle Vue te verbinden met de scholen in Heverlee. Het oude tracé via de fietsbrug over het spoor is verre van ideaal en daar zijn vier redenen voor. Ten eerste: bij vriesweer is de fietsbrug spiegelglad. Ten tweede: de oprit van de brug, komende vanuit Abdij van Park, is behoorlijk steil. Ten derde: 's avonds en 's nachts is deze route tussen de brug en de abdij ronduit sociaal onveilig. Ten vierde: de kasseiweg binnen het park van de abdij is hier en daar moeilijk te befietsen. De fractie stelt voor het studiebureau alternatieve routes voor de route tussen het park Belle Vue en Heverlee te laten onderzoeken. Op grond daarvan kan het meest ideale tracé worden gekozen aan de hand van criteria als comfort en veiligheid voor fietsers.

Raadslid Alfons Laeremans (CD&V/N-VA) begrijpt nog steeds niet waarom dit fietspad moet worden aangelegd: het is duur en technisch moeilijk te realiseren. Ook is er een prachtige parallelle fietsroute, namelijk de Brugstraat. Het tweede punt is dat de mensen van de Harboortstraat problemen krijgen. De houten brug levert ook problemen op. De Brugstraat levert het beste fietspad op.

Raadslid Luc Ponsaerts (OPEN/VLD) zegt dat zijn fractie zeker is te vinden voor een vélostrada die het station verbindt met de wijken waar scholen zijn en waar veel mensen wonen. De grote vraag is wat dit kost en daarvoor is een kosten-batenanalyse nodig. Het kost 6 miljoen euro of 240 miljoen Belgische frank om die fietsverbinding te maken. De vraag is of de al genoemde alternatieve routes mogelijk zijn. Als de route in het provinciaal netwerk wordt opgenomen, komt 80% van de kosten als subsidie terug. Wat waren de redenen om dit specifieke traject te kiezen en daar zoveel kosten te maken? Hoeveel fietsers maken er gebruik van? Past de route in een bredere visie op wonen, werken en verkeer?

Raadslid Valère Oversteyns (Vlaams Belang) zegt dat de fractie nog steeds vragen stelt bij de nieuwe opzet. De kosten zijn hoger uitgevallen. Spreker hoopt dat nog alternatieven worden onderzocht. Op bewonersavonden werden weinig opmerkingen door de gemeente meegenomen. Veel bewoners zijn niet blij met de opname van het fietspad in het talud. De fractie verzoekt een alternatieve route te zoeken voor de verbinding naar Abdij van Park.
De NMBS is niet van plan aan tuinen grenzende gronden aan bewoners te verkopen, maar de bewoners moeten wel zelf instaan voor de afscherming van het gedeelte tussen hun tuinen en het in het talud aan te leggen fietspad. Spreker verwijst naar een discussie in de commissie Openbare Werken over een nieuw fietspad dat de E314 kruist nabij het viaduct. Daarvoor is een goede oplossing gevonden, en dat zou in dit geval ook moeten gebeuren.


Raadslid Edmond Feyfer (CD&V/NV-A) sluit zich aan bij de heer Laeremans. Spreker heeft naar een alternatief gezocht en heeft dat gevonden: een route richting de betonnen brug. Spreker hoopt dat dit nader kan worden bekeken, in het belang van de bewoners, het verkeer en vooral de fietsers.

Schepen Dirk Robbeets (sp.a) stelt vast dat geen enkel raadslid bezwaren heeft tegen de ondertunneling van het fietspad onder de Tiensesteenweg. Veel fietsers maken gebruik van de oversteek over de Tiensesteenweg, vooral 's morgens, richting de scholen in Heverlee. Het is dus een erg gevaarlijk punt.
Het is in oktober 2009 al gezegd: de NMBS is akkoord gegaan met de ondertunneling.
In het verleden is vaker gesproken over fietspaden die zijn gescheiden van het autoverkeer. De schepen noemt enkele voorbeelden. In dit geval heeft de gemeente de kans een uitstekend fietspad aan te leggen; een fietspad dat in de spoorwegberm terecht komt achter de Harboortstraat en de Brugstraat. Het klopt niet dat de bewoners van de Harboortstraat met een betonnen geheel worden geconfronteerd. Alleen bij de brug is dat het geval, als het fietspad omhoog gaat.
Met de bewoners is een participatietraject afgelegd. Binnen bepaalde randvoorwaarden kon men met ontwerpers meedenken. Er zijn goede ideeën uitgekomen. Het fietspad komt dieper en men komt niet aan de informele zone. De aansluiting met de Brugstraat wordt verbeterd. Het probleem van de gladheid van de houten brug is aangepakt en opgelost. De gebruikers hebben langs de spoorweg zelf een pad gerealiseerd om een verbinding met het Albertuscollege en het ambachtenpark te hebben.
Wat de Brugstraat betreft: de bewoners vinden dat de Brugstraat te veel verkeer heeft. Het college wil een veilige fietsroute zonder dat de fietsers te veel auto's tegenkomen. Over de Tivolistraat fietsen veel scholieren en die straat wordt opnieuw geasfalteerd. Een mogelijke oplossing voor veel fietsers is om een fietsbrug te hangen aan de bestaande brug om zo de Geldenaaksebaan over te komen. Dit is echter geen oplossing voor de mensen die richting Albertuscollege en het Ambachtenterrein fietsen.
Wat de sociale onveiligheid in de Abdij van Park betreft: de gemeente kan hier verlichting aanbrengen. Er zullen vélostrada's worden aangelegd om de fietsstroken van de rijbanen te scheiden, zoals in Nederland veel is te zien.
De schepen gaat in op de kosten: ook de overbrugging van de E314 is niet goedkoop. Het is wel een veilige oplossing. De kosten van de ondertunneling van het hier voorgestelde fietspad worden door een bureau berekend.


Raadslid Alfons Laeremans (CD&V/N-VA) gaat in op de Brugstraat: als dit voor fietsers een onveilige straat zou zijn, moet hier iets aan worden gedaan want de Brugstraat is een woonerf. Als fietsers worden weggehaald, krijgen auto's nog meer ruimte. Dat is ook niet de bedoeling.

Raadslid Hans Bracquené (OPEN/VLD) wijst op de onveilige situatie voor fietsers die vanaf de Tiensepoort de Tiensesteenweg nemen en links af moeten slaan naar de Martelarenlaan. Dat is vooral eind van de middag een gevaarlijke situatie. Spreker is niet de deskundige op dit dossier, maar vindt dat de situaties voor alle fietsers moet worden meegenomen.

Schepen Dirk Robbeets (sp.a) zegt dat in deze situatie bij het kruispunt opstelstroken worden aangebracht.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat er tijdens de volgende legislatuur verdere plannen moeten worden gemaakt. De stad heeft het plan een fietsersbrug naar Kessel-Lo te maken langs het provinciehuis. Dit is al vrij ver gevorderd, omdat al landhoofden zijn voorzien in het park Belle Vue. Er zal dan wel een fietsersbrug naar de stad toe moeten komen. Leerlingen vanuit de stad hoeven dan niet meer de Tiensesteenweg op, want die kunnen dan perfect doorgaan op de ring via een gescheiden fietspad, over de fietsersbrug richting Jan Vranckxpad. Het probleem voor fietsers en voetgangers is de onderbreking die ontstaat door de aanwezigheid van het station. Die onderbreking wordt tenietgedaan door de auto's op de Tivolibrug. De genoemde houten brug zou twaalf jaar geleden nooit op die manier zijn gebouwd als de NMBS op dat moment akkoord was met de ondertunneling. De NMBS is echter nu pas akkoord gegaan.
De voorzitter begrijpt het probleem van de Brugstraat niet zoals de heer Laeremans dat omschrijft. De Brugstraat is het verlengde van de Harboortstraat en die zit nog steeds vol auto's. Spreker vindt dat de situatie daar niet moet worden veranderd, anders ontstaan gevolgen voor andere straten.
Het wordt pas een ander verhaal indien de NMBS bereid is om een fietspad aan het talud van de spoorweg te hangen tot aan het station Heverlee, over de Geldenaaksebaan heen.
De voorzitter benadrukt dat het voorliggende voorstel een opdracht is om een studie te doen, zodat met kennis van zaken een oplossing kan worden gekozen. Meer is het niet. Het wil nog niet zeggen dat men door de Abdij van Park gaat met de route.

Goedgekeurd met meerderheid van stemmen (tien onthoudingen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten