Puffende en kuchende fietser pendelend tussen Wijgmaal en Wilsele en Leuven. Zijn longen filteren wolken uitlaatgassen terwijl hij droomt van veilig, vlot en comfortabel fietsverkeer en vooral van eindeloos propere luchten.
dinsdag, juni 17, 2014
Het Martelarenplein wordt zone 30
Uit de oude doos.
Soms probeert onze schepen van openbare werken dit plein te verkopen als 'Shared Space', wat het natuurlijk niet is. Er maar één Shared Space in Leuven en dat is de Grote Markt.
Sterk. Er staat een Kiss en Ride zone op dat kaartje. Waarom is die er nooit gekomen? Ik vrees elke keer opnieuw voor mijn leven als ik van de Tiensevest richting Martelarenplein fiets en er weer een foutief geparkeerde wagen wegrijdt zonder te kijken.
De Kiss and Ride zone is wel degelijk enkele jaren in gebruik geweest. Maar het was blijkbaar te moeilijk om dit te handhaven en daarom werd ze afgeschaft. Je kan ter plaatse nog altijd de koperen lijnen zien die de parkeerplaatsen aanduiden.
Niemand van ons stadsbestuur snapt het verschil tussen Kiss and Ride, waarbij de chauffeur bij zijn voertuig blijft, en kortparkeren waarbij de chauffeur zijn voertuig even achterlaat. Kortparkeren organiseer je best in de Bondparking, ben je binnen de 15 minuten terug dan moet je niet betalen. Kiss and Ride organiseer je best voor het stadskantoor, waar de auto's kunnen aanschuiven.
Wat me opvalt is dat in het artikel maar 2 woorden over de bussen/openbaar vervoer staan.
Ook opvallend is dat ze eerst schrijven "auto's die er toch over moeten, kunnen dat enkel aan voetgangerssnelheid", daarna schrijven ze over "gemotoriseerd verkeer moet hier dan ook tegen een zeer lage snelheid (maximum 30 km per uur) rijden". Met andere woorden: volgens hen stappen voetgangers aan 30 km per uur, wat een zeer lage snelheid is. Logisch nietwaar ;-)
De lijn maakt zelf wel zijn reclame: "De totale herinrichting van het stationsplein, dat nagenoeg uitsluitend is voorbehouden aan bussen en taxi's, ... ". Bovenstaande folder was dus enkel bedoeld om de bewoners te paaien.
Verantwoordelijke uitgever van de folder = Infohuis Leuven.
Al het busverkeer dat blijft over het Martelarenplein gaan, dat zijn ze vergeten te vermelden in die folder.
Onvolledige informatie dus, maar folder is eigenlijk enkel gericht naar automobilisten.
Er staat ook in "Fietsers moeten op de rijbaan blijven" = fietsers beschouwen ze daardoor eigenlijk enkel als doorgaand verkeer en niet ook als bestemmingsverkeer. Ze hadden beter dat zinnetje gewoon weggelaten en de rest behouden: "Fietsers mogen alle verbindingen maken en dus in alle richtingen fietsen". Want dat is eigenlijk al duidelijk genoeg.
Sterk. Er staat een Kiss en Ride zone op dat kaartje.
BeantwoordenVerwijderenWaarom is die er nooit gekomen?
Ik vrees elke keer opnieuw voor mijn leven als ik van de Tiensevest richting Martelarenplein fiets en er weer een foutief geparkeerde wagen wegrijdt zonder te kijken.
Waarom niet die 20-25 parkings langs het stadskantoor/kbc als Kiss en Ride voorzien?
VerwijderenDe Kiss and Ride zone is wel degelijk enkele jaren in gebruik geweest. Maar het was blijkbaar te moeilijk om dit te handhaven en daarom werd ze afgeschaft. Je kan ter plaatse nog altijd de koperen lijnen zien die de parkeerplaatsen aanduiden.
VerwijderenNiemand van ons stadsbestuur snapt het verschil tussen Kiss and Ride, waarbij de chauffeur bij zijn voertuig blijft, en kortparkeren waarbij de chauffeur zijn voertuig even achterlaat. Kortparkeren organiseer je best in de Bondparking, ben je binnen de 15 minuten terug dan moet je niet betalen. Kiss and Ride organiseer je best voor het stadskantoor, waar de auto's kunnen aanschuiven.
Wat me opvalt is dat in het artikel maar 2 woorden over de bussen/openbaar vervoer staan.
BeantwoordenVerwijderenOok opvallend is dat ze eerst schrijven "auto's die er toch over moeten, kunnen dat enkel aan voetgangerssnelheid", daarna schrijven ze over "gemotoriseerd verkeer moet hier dan ook tegen een zeer lage snelheid (maximum 30 km per uur) rijden".
Met andere woorden: volgens hen stappen voetgangers aan 30 km per uur, wat een zeer lage snelheid is. Logisch nietwaar ;-)
De lijn maakt zelf wel zijn reclame: "De totale herinrichting van het stationsplein, dat nagenoeg uitsluitend is voorbehouden aan bussen en taxi's, ... ". Bovenstaande folder was dus enkel bedoeld om de bewoners te paaien.
Verwijderenhttp://edflex.blogspot.be/2011/05/waar-het-allemaal-om-draait.html
Verantwoordelijke uitgever van de folder = Infohuis Leuven.
VerwijderenAl het busverkeer dat blijft over het Martelarenplein gaan, dat zijn ze vergeten te vermelden in die folder.
Onvolledige informatie dus, maar folder is eigenlijk enkel gericht naar automobilisten.
Er staat ook in "Fietsers moeten op de rijbaan blijven" = fietsers beschouwen ze daardoor eigenlijk enkel als doorgaand verkeer en niet ook als bestemmingsverkeer.
Ze hadden beter dat zinnetje gewoon weggelaten en de rest behouden: "Fietsers mogen alle verbindingen maken en dus in alle richtingen fietsen". Want dat is eigenlijk al duidelijk genoeg.