De nieuwste omleiding zal (ooit)(binnenkort) rond de loskade van Celis liggen, vandaag is er alleen nog maar een versperring te zien. De eerste hekkens werden door fietsers regelmatig opengezet om toch door te kunnen, dus is deze versperring wat steviger.
De omleiding zal spijtig genoeg weer halfverhard zijn wegens 'recreatief'. Ik schreef alvast een brief naar het schepencollege in Haacht, om ook verharding te vragen voor de fietsers. Wanneer de vrachtwagens een loskade krijgen met een degelijk verharde nieuwe dienstweg, waarom moeten de fietsers dan door de plassen over rommelzand rijden? Omwille van de bedreigde natuurwaarden? Is dat weer niet de omgekeerde wereld?
Vandaag zag ik een stedenbouwkundige vergunning hangen voor het asfalteren van de omleiding rond de Cargill. Yes! Men begint eindelijk gezond verstand te gebruiken wanneer het over fietsinfrastructuur gaat, en zeker wanneer ze ingekleurd is als bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
Update 15-04-2015:
Wat betreft de financiering zijn wij nog aan het overleggen met verschillende partners. De financiering zal bepalend zijn voor het budget dat wij hieraan kunnen besteden. Het nieuwe fietspad maakt geen deel uit van een functionele of recreatieve fietsroute, dus subsidies vanwege Provincie of Fietsfonds zijn quasi uitgesloten.
Ik begrijp uw bezorgdheid omtrent het comfort voor de fietser, maar wij dienen ook rekening te houden met de financiële situatie van de gemeente en andere prioriteiten. Er is evenwel een bestaande weg in asfalt (Kappelleweg/Hambosstraat) die het traject 600m langer maakt, maar u wel op dezelfde fietsroute brengt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten