Volgens de aannemer en de bouwheer althans.
De werfsignalisatie is weggehaald.
Volgens de fietsers nog niet helemaal.
Is er iets veranderd sinds de vorige keer dat ik hier kritisch keek?
Jawel, aan het kruispunt met de Baron Descampslaan werden boordstenen verlaagd.
Welke?
Deze alvast niet:
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal |
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal |
- de fietsers uit de voorrang kregen een boordsteenverlaging en een oversteekplaats
- de fietsers in de voorrang kregen boordstenen en hun fietspad wordt niet visueel doorgetrokken.
Ik kan nog zo goed proberen om de pijnpunten te beschrijven en ze op de kaart te zetten en dit door te geven, maar ik kan niet op tegen manifeste onwil van stadsambtenaren, of van gebrek aan controle bij superviserende provincieambtenaren.
Update 2015-05-11
De verkeerssituatie is gewijzigd. De fietsers richting Wakkerzeel zijn ongewenst.
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal |
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal |
Er werd duidelijk bij het ontwerp en uitvoering vooral aan het gemotoriseerd verkeer gedacht en véél minder aan de andere weggebruikers.
BeantwoordenVerwijderenDie rechte boordstenen op het natuurlijke verlengde van het fietspad zijn ofwel fouten van de ontwerper ofwel fouten van de aannemer.
Er ontbreken op die foto eigenlijk heel wat wegmarkeringen: 2 (van de 3) fietsoversteekplaatsen en 3 zebrapaden (tenzij het zone 30 is geworden).
Overigens heeft op de foto die enige gemarkeerde fietsoversteekplaats nu "blokjes" (dus pas voorrang als fietser er op is). Dat was voordien "streepjes" (dus voorrang als fietser er op is of er in de buurt van kwam).
Conclusie: een gemiste kans om bij heraanleg het beter te ontwerpen en uit te voeren dan voordien en voor hetzelfde uit te geven bedrag wèl correct rekening te houden met zowel gemotoriseerd verkeer als fietsverkeer.
Ik vraag me ook af of het niet handiger zou zijn om de Baron Descampslaan tussen Groeningestraat en Wakkerzeelse baan enkelrichting te maken? Dus niet meer inrijden komende van de Wijgmaalsesteenweg. Eventueel dan ook de enkelrichting van Nieuwstraat omdraaien om hun lus korter te maken en niet 2 keer via een spoorwegoverweg.