Het stadsbestuur reageerde vervolgens krampachtig door een (onwettig) bord te plaatsen: het blauwe bord met "Openbare weg". Dat heeft geen enkele juridische betekenis want het druist in tegen de "soevereine appreciatie van de rechter ten gronde".
We bekijken de situatie eens volgens de mogelijke argumentaties uit de vorige post.
Argument 1: Het uitzicht van de weg
Er zijn geen borden met 'privaat' te zien. De weg is 24u op 24u toegankelijk en er is ook geen poort aanwezig die zou kunnen gesloten worden en de toegang beperken.
=> dit duidt op een openbare weg
Argument 2: Toegang voor iedereen
De toegang wordt niet beperkt tot een bepaalde categorie van personen, er is enkel een beperking van hoogte en een beperking voor bussen, en die hebben te maken met de afmetingen van de poortgebouwen en het gebrek aan manoeuvreerruimte op de historische site.
=> dit duidt op een openbare weg
Argument 3: Daad van de overheid
De weg heeft een officiële naam met naambord, er staan verbodsborden en voorrangsborden waardoor de overheid (in deze stad Leuven) aangeeft dat dit een openbare weg is.
=> dit duidt op een openbare weg
Abdij van Park, Leuven |
Abdij van Park, Leuven |
parking aan Abdij van Park, Leuven |
Het standpunt van de rechter lijkt bedenkelijk want er is (volgens lezing van het krantenartikel) geen enkel argument dat het private karakter bevestigd.
Zal het stadsbestuur dan in beroep winnen en moet de vergeetachtige chauffeur niet alleen een retributie maar ook de gerechtskosten betalen? Niet wanneer de advocaat de ongeldigheid van het zonebord aanhaalt:
- bord met zonale geldigheid kan niet geplaatst worden op een doodlopende parking
11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. [B.S. 14.10.1976]
6.7.6. Behalve wat de verkeersborden F4a en F4b betreft, mag de signalisatie met zonale geldigheid slechts voor meerdere wegen ingevoerd worden.
- parkeerbord staat niet op oranje paal (zie ook dit bericht)
11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. [B.S. 14.10.1976]
11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h
11.4.1.
1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.
is dit een verkeersbord E1 tot E9h dan?
BeantwoordenVerwijderenVoor de parking volstaat één bord E9a met een parkeerschijf en een onderbord met de vermelding "max. 4 uur".
VerwijderenNeen je reply dat het niet op oranje steun staat het bord, maar het bord is geen e1 tot e9h
BeantwoordenVerwijderen