zaterdag, maart 02, 2019

Openbare wegen - private wegen: voorbeeld

Enkel jaren geleden plaatste het stadsbestuur verkeersborden op de parkings aan sporthallen, bijvoorbeeld hier aan Ymeria Wijgmaal.

We zien deze borden:
Ymeria, Wijgmaal
Ymeria, Wijgmaal
Ymeria, Wijgmaal
We bekijken de situatie eens volgens de mogelijke argumentaties uit een vorige post.

Argument 1: Het uitzicht van de weg
Er zijn geen borden met 'privaat' te zien. De weg is 24u op 24u toegankelijk en er is ook geen poort aanwezig die zou kunnen gesloten worden en de toegang beperken. Bovendien is de parking voor iedereen die naar Olympia Wijgmaal gaat, naar de turnzaal van PPW, naar Ymeria (BOW cafe, sportzaal, diverse lokalen o.a. gebruikt door Kind en Gezin).
=> dit duidt op een openbare weg

Argument 2: Toegang voor iedereen
De toegang wordt beperkt tot een bepaalde categorie van personen (= gebruikers infrastructuur) en niet van voertuigen.
=> dit duidt op een private weg

Argument 3: Daad van de overheid
Er zijn parkeerborden geplaatst, parkeervakken bijgeschilderd, en ook borden voor éénrichtingsverkeer waardoor de overheid (in deze stad Leuven) aangeeft dat dit een openbare weg is waar de wegcode van toepassing is.
=> dit duidt op een openbare weg

Oftewel is dit een openbare weg (waar veel argumenten voor zijn) maar dan kan je volgens de wegcode geen parkeerverbod inrichten voor niet-gebruikers omdat dat niet in de wegcode is opgenomen (mag alleen voor categoriën van voertuigen), oftewel is dit privaat domein maar dan heeft de politie er strafrechterlijk niets te zeggen en dus ook niets te verbieden, en moeten alle verkeersborden worden verwijderd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten