maandag, mei 22, 2023

Waarom Leuven (nog) geen fietsstad is: Martelaar

Dit artikel schreef ik lang geleden, en telkens ik voorbij dit kruispunt kom, denk ik er weer aan om het te publiceren.
De aanleg van het kruispunt van de Tiensesteenweg met de Martelarenlaan is afgerond. Helaas hebben AWV en Leuven (onder impuls van de verkeerspolitie) weer vooral gekozen voor de doorstroming van het autoverkeer en niet van het fietsverkeer, tot in het absurde toe. En dat alles omdat er zonodig een tunnel voor fietsers is gekomen, ik leg het even nader uit.


De eerste vaststellingen op de uitvoeringsplannen:
1) inrichting van een enkelrichting fietspad omdat het fietspad niet breed genoeg gemaakt kan worden vanaf de versmalling einde spoorwegbrug (zonder te raken aan de rijbaanbreedte)
2) een overbodig middeneiland neemt veel plaats in, aangezien zwaar verkeer vanuit de Martelarenlaan afdraaiend richting Tienen hierover zal rijden is dit geen veilige plaats voor opstellen voetgangers / fietsers. Daarom wordt er overgestoken in één beweging
3) er zijn conflicten fietsers afdraaiend/rechtdoor omwille van te weinig (of geen) opstelplaats aan de verkeerslichten
4) de breedte van de rijloper = 11m, verdeeld over 4 rijstroken (zoals rest van steenweg), waarvan ter hoogte van de fietsoversteek maar 3 rijstroken gebruikt worden
5) een chaotisch fietskruispunt door dubbele asverschuiving omwille van de locatie van een voetgangerstrap


Hier had ik aan gedacht: spendeer de ongebruikte rijstrook aan de fietsinfrastructuur
- asverschuiving voor autoverkeer komende van Leuven na afdraaiend verkeer naar Martelarenlaan zodat ongebruikte ruimte niet midden in rijbaan ligt, maar aan de kant
- wel plaats voor tweerichting fietspad tot aan oversteekplaats - geen middeneiland nodig, kortere oversteek voor fietsers en voetgangers
- meer opstelplaats voor wachtende fietsers aan oversteekplaats


Het is vergelijkbaar met dit kruispunt in Delft waar ik eens overfietste en waar ik de eerste keer voorsorteerstroken voor fietsers zag. Ik was er toen gestopt om wat foto's te nemen omdat ik dat zo WAAW vond.


Niet alleen het kruispunt maar ook de Delfgauwseweg als ventweg is vergelijkbaar met ventweg van de Martelarenlaan (en geen rammelstrook in het midden zoals Leuvense en Vlaamse ambtenaren denken dat nodig is, maar wel aan de kant zodat alleen auto's daar last van hebben, dat moet je zelf maar eens bekijken op Google Streetview).


Stel je voor: je fietst op de Tiensesteenweg en je wil naar links oversteken richting Kessel-Lo, dan zou ik als fietser blij worden met zo een opstelvak, en niet met de volle nul cm die Vlaanderen nu heeft voorzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten