'De weg wordt een unieke combinatie tussen een fietspad in twee richtingen en een éénrichtingsweg voor lokaal autoverkeer. Snel rijden wordt onmogelijk door de inrichting. Noem het een fietsstraat.'Volgens Wikipedia zijn er al 4 varianten. Leuven Fietsstad voegt er dus vlotjes een eenrichtingsvariant aan toe. Het stadbestuur kan met deze inzending zo meedoen met de bedenkers.
Wacht eens even Heren en Dames van de jury.
Het ruikt hier naar bedrog.
Wat is het verschil tussen deze fietsstraat en een éénrichtingsstraat met BEV? De strook kasseien in het midden? Is dat de 'inrichting' waardoor snel rijden onmogelijk wordt? Of moeten fietsers als verkeersremmer dienen? Zal het oppervlak van deze 'fietsstraat' roodgekleurd zijn? Het gewest heeft nochtans net klaarheid in deze zaken gebracht: rood is voor fietspaden en voor fietspaden alleen. Blijven dus over twee paralelle stroken grijs beton met wat kasseien ertussen, van een onzekere breedte (ik schat de rijbaan zo op het streefbeeld op 3,5m). De aansluiting op de kruispunten blijft ook iets onduidelijks natuurlijk. Moeten de auto's op de Koning Albertlaan invoegen in het verkeer terwijl ze over de fietsoversteek rijden? Dat zal waarschijnlijk weer ter plaatste, bij het leggen van de boordstenen, raprap opgelost worden door de aannemer. En waar is nodige breedte voor de voetgangers, die ook gebruik zullen maken van deze Parkweg, vermits er wagens geparkeerd zullen staan?
In het Ministerieel Rondschrijven van 1998 wordt dan ook een vrije rijbaanbreedte van 3,00 m als voldoende gesteld, ten minste in straten met geen of zeer weinig verkeer van zware voertuigen (voornamelijk lokale bediening), in straten met hoofdzakelijk plaatsgebonden verkeer, in straten waar niet links in de rijrichting wordt geparkeerd, en in autoluwe gebieden.Maar ja, ik ben duidelijk maar een domme fietser. Ik zou moeten blij zijn omdat we een unieke fietsstraat krijgen in de plaats van een breed en comfortabel fietspad, waar half Kessel-Lo van gebruik kan maken. Ik dacht ook eindelijk te weten te komen waar het Jan Vranckxtracé zou uitmonden op de Martelarenlaan, maar dat zijn ze klaarblijkelijk weer vergeten. Stad Leuven is daar nog maar 25 jaar of zo mee bezig, blijkbaar veel te kort om nu al plannen te kunnen tonen.
In uitzonderlijke gevallen kan volgens het Ministerieel Rondschrijven zelfs een nog smallere vrije rijbaanbreedte volstaan, met een minimum van 2,60 m. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de betrokken straat een essentiële schakel vormt in een fietsroute, of wanneer omrijden voor de fietser een te grote omweg over gevaarlijke wegen met gevaarlijke kruispunten zou betekenen, of wanneer de straat slechts zeer plaatselijk zo smal is en zich op die plaats geen onveiligheidsprobleem voor de fietsers voordoet en de onderlinge zichtbaarheid van fietsers en automobilisten voldoet en er uitwijkmogelijkheden voorhanden zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten