donderdag, juni 04, 2009

BOE!

Je fietst rustig op de omleiding over het vernieuwde tweerichtingsfietspad voorbij een zijstraat. Plots hoor je gierende banden en zie je een witte flits zijdelings aangestormd komen. Je knijpt je remmen dicht, gaat hoog op de pedalen staan terwijl je hart bonkend het bloed vol adrenaline door je lijf pompt. De wereld vertraagt terwijl je bang wacht op wat komen zal. Op 10cm van je voorvork staat de auto stil. Bibberend en met koud zweet rijdt je voorzichtig verder. Ik kon deze bijna-ongeval-ervaring best missen.
Achterom gekeken ontbreekt inderdaad het verkeerslicht voor de fietsers in de ene richting nog altijd, terwijl het verkeer uit de Weggevoerdenstraat groen licht heeft. Nochtans zou volgens Crevits het een en ander structureel aangepakt worden:
het kruispunt van de N26 met Wijgmaalsesteenweg en de Onze Lieve Vrouwestraat:

Het Vlaamse Gewest plant op dit kruispunt op korte termijn enkele belangrijke verbeteringen. Zowel signalisatie als de verkeersveiligheid zullen hierdoor gunstig beinvloed worden. Het huidige 6 takskruispunt zal worden herleid naar een 4 takskruispunt met een vernieuwing van het wegdek en een structurele aanpak van de fietspaden.

1 opmerking:

  1. Dan moet je het fietspad eens nemen aan de kant van de OLVstraat. Daar STOPT het gewoon ineens. Zijn ze het vergeten door te trekken over het driehoekje? Of is dit weer één of andere vreemde hersenkronkel van mensen die hier nooit fietsen?

    BeantwoordenVerwijderen