vrijdag, februari 19, 2010

Goed op dreef



Geachte heer

Naar aanleiding van uw bemerkingen, besliste het college van burgemeester en schepenen advies te vragen aan de werkgroep signalisatie.

In zitting van 21 januari 2010 heeft de werkgroep signalisatie positief advies gegeven om in de Dreefstraat maatregelen te treffen om de veiligheid en het comfort voor de zwakke weggebruiker te verhogen. Vermits de straat te smal is om reglementaire, verhoogde voetpaden aan te brengen indien er ook een rijbaan wordt aangelegd, werd er gekozen om het doorgaande autoverkeer uit deze straat te weren. Het stoepenprogramma voor 2010 ligt echter reeds vast. Daarom zal er door de technische dienst voorlopig een paaltje aangebracht worden op het smalste gedeelte van deze straat zodat het fietsverkeer in twee richtingen kan plaatsvinden. In de toekomst zal deze straat dan als woonerf ingericht worden.

Het college van burgemeester en schepenen heeft zich in zitting van 29 januari 2010 akkoord verklaard met dit advies. Zodra de technische dienst in de mogelijkheid verkeert, zullen de aanpassingen uitgevoerd worden.

Als u nog verdere inlichtingen wenst, kan u ons bereiken op … .


Met vriendelijke groeten

Dit had een antwoord kunnen zijn. Maar Elsschot schreef reeds: want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Hieronder volgt dus het echte antwoord van ons cyclofobe, autodenkende stadsbestuur.
Geachte heer

Naar aanleiding van uw telefonische bemerkingen, besliste het college van burgemeester en schepenen advieste vragen aan de werkgroep signalisatie.

In zitting van 21 januari 2010 heeft de werkgroep signalisatie momenteel ongunstig advies gegeven om de voetpaden her aan te leggen in de Dreefstraat. Het stoepenprogramma voor 2010 ligt reeds vast. Bovendien is de straat te smal om reglementaire voetpaden aan te brengen.



Het college van burgemeester en schepenen heeft zich in zitting van 29 januari 2010 akkoord verklaard met dit advies. Zodra de technische dienst in de mogelijkheid verkeert, zullen de aanpassingen uitgevoerd worden.


Als u nog verdere inlichtingen wenst, kan u ons bereiken op … .


Met vriendelijke groeten

Wie durft nu nog te zeggen dat ons stadsbestuur niet goed op dreef is om de titel van anti-fietsstad te claimen?

Dit zijn de twee gezichten van de Dreefstraat:

En dit is de Groenstraat die in het verlengde ligt, aan de overkant van de Naamsesteenweg. Wie hier dus uitkomt gefietst, bijvoorbeeld scholieren van H. Hart College, kon hier vroeger oversteken, maar wordt nu verplicht een gevaarlijk stukje steenweg zonder fietspaden te trotseren:


Update 2010-03-30:
De KUL deelt dit als volgt mee aan zijn studenten:
Sinds jaar en dag staat de Dreefstraat in Heverlee bekend als een verbindingsstraat om naar de campus Arenberg te fietsen. Sinds de heraanleg van de Kardinaal Mercierlaan is de verkeersituatie in de Dreefstraat gewijzigd.
Omdat er in de Dreefstraat nu een versmalling is waar de auto's en voertuigen, die komen vanuit de Kardinaal Mercierlaan, geen enkel zicht hebben op de toekomende tweewielers, afkomstig van de Naamsesteenweg, werd en na lang overleg uiteindelijk beslist dat de verkeerssituatie aldaar te gevaarlijk werd.
Indien je toch nog willen gebruik wil maken van deze verbindingsstraat zal je te voet moeten gaan om geen verkeersovertreding te maken. Indien er toch doorgereden zou worden, doet men een verkeersovertreding van de derde graad en maakt men kans een boete van 150 euro op te lopen.

1 opmerking:

  1. "Bovendien is de straat te smal om reglementaire voetpaden aan te brengen." Eenzelfde redenering bij de heraanleg van de Puttebroekstraat: Er wordt geen voetpad aangelegd, want dat is "te gevaarlijk". Voetgangers op de baan laten gaan is niet gevaarlijk dan!?

    BeantwoordenVerwijderen