In het vorig jaar gepubliceerde 'Vademecum veilige wegen en kruispunten' worden nog altijd veiligheidsverhogende maatregelen voor fietsers beetje bij beetje, regeltje na regeltje, teruggeschroefd.
Eén punt is dat de blokmarkering die beveiligde fietsoversteekplaatsen aanduid, op gewestwegen niet meer geschilderd in de niet-voorrangsrichting, zoals ik eerder berichtte. Ondertussen heb ik een boze brief naar minister Crevits gestuurd, om de motivatie hiervoor te vragen.
Een ander punt is dat de lengte van een fiets in het ontwerp consequent en mateloos onderschat wordt. Nochtans is volgens de wegcode de maximale lengte van fietsen en auto's gelijk: zij wordt bepaald door de maximale lengte van een voertuig in het algemeen. In aanleg merken we dat er gewoonlijk tussen 0 en 180 cm wordt voorbehouden voor fietsers om zich op te stellen aan een fietsoversteekplaats.
Voorbeeld 1: 0 cm
Eén punt is dat de blokmarkering die beveiligde fietsoversteekplaatsen aanduid, op gewestwegen niet meer geschilderd in de niet-voorrangsrichting, zoals ik eerder berichtte. Ondertussen heb ik een boze brief naar minister Crevits gestuurd, om de motivatie hiervoor te vragen.
Een ander punt is dat de lengte van een fiets in het ontwerp consequent en mateloos onderschat wordt. Nochtans is volgens de wegcode de maximale lengte van fietsen en auto's gelijk: zij wordt bepaald door de maximale lengte van een voertuig in het algemeen. In aanleg merken we dat er gewoonlijk tussen 0 en 180 cm wordt voorbehouden voor fietsers om zich op te stellen aan een fietsoversteekplaats.
Voorbeeld 1: 0 cm
Aarschotsepoort. Alhoewel er ruimte was om het fietspad naar rechts uit te laten wijken en zo enige opstelruimte te maken, heeft men ervoor gekozen om de wachtende fietsers dwars op het doorgaande fietspad te laten wachten. Deze situatie is niet uniek in Vlaanderen. Bemerk ook de verdraaide lichten voor fietsers op.
In het bovenvermelde vademecum wordt nochtans gemiddeld 7m!!! per auto geteld als opstelruimte. De ruimte die een fiets nodig heeft om te wachten voor een rood licht, wordt nog altijd nergens vermeld, en dus bijgevolg ook vergeten. Volgens gemeten drukte moeten er bij elke groenbeweging n auto's de lichten kunnen passeren, en krijgen die n auto's dus ook opstelruimte. Heeft er één wegbeheerder al eens aan gedacht dat er ook meer als één fietser kan staan wachten voor het rode licht? Niet echt. Alle beschikbare ruimte voor autoverkeer claimen, en de noden van de zachte weggebruiker negeren, is nog altijd de boodschap die ik krijg als ik de resultaten ten velde analyseer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten