donderdag, februari 11, 2010

Ignoring the bull

In Kopenhagen en Nederland weten ze al hoe je verbeteren van fietsveiligheid moet aanpakken.
Ik kan het niet beter verwoorden als de andere Kris Peeters, vermits ik de afgelopen jaren dezelfde indruk heb gekregen van het Vlaamse Gewest:

  • heraanleg zwarte punten gefocust op snelle doorstroming gemotoriseerd verkeer; fietsers en voetgangers krijgen te weinig aandacht (minima uit fiets- en voetgangersvademeca worden steevast genegeerd). Bijvoorbeeld Diestesteenweg.
  • bestaande lacunes in Vademeca worden niet ingevuld, bijvoorbeeld opstelruimte voor fietsers.
  • de initiële doelstellingen van het fietsvademecum worden vergeten, enkel de regeltjes die afgeleid zijn van andere regeltjes worden toegepast, tot in het absurde toe. Zie verdwenen blokmarkering.
  • vegen/strooien fietspaden bij sneeuwval: huilen met de pet op. Dit valt vooral op omdat de stadsdiensten jaar na jaar hun inspanningen verhogen (waarvoor hartelijk dank). Enkel op gewestwegen blijft blubber en gladheid gegarandeerd. Ook vandaag en gisteren weer, foto's volgen nog.
  • veiligheid van fietsers verhogen staat gelijk met snelheid van diezelfde fietsers afremmen, de rest van het verkeer moet blijkbaar geen inspanningen leveren. Er worden geen campagnes gehouden om automobilisten beter te laten uitkijken, neen, neen, voor snelheidscontroles is geen geld, controles op GSM'en achter het stuur ook niet. Fietsers en voetgangers moeten maar aan het verkeer deelnemen als veelkleurige kerstbomen.
Beste Minister van File, dit is niet het verbeteren van fiets- en voetgangersveiligheid waar U aan zo naarstig aan werkt, maar het verbeteren van nep-veiligheid! Want het autoverkeer moet ten allen tijde blijven doorstromen! En de fietsers, en de voetgangers dan, die moeten zich daar maar bij neerleggen, ze worden dan ook met fluobrol en al overreden!

1 opmerking:

  1. Volledig akkoord hiermee.
    Vergelijk de situatie Diestsesteenweg-Borstelstraat maar eens met de oorspronkelijke plannen.
    In de Borstelstraat moeten de fietsers blijkbaar in rook opgaan.
    Bedankt trouwens voor deze blog. Je levert fantastisch werk.

    Tom

    BeantwoordenVerwijderen