Waarom en waar is het Brugbergpad nu te smal?
Op de doorsnede in de presentatie (laatste pagina) staat bij het Brugbergpad ‘2m40, breedte variabel’, dit is echter in werkelijkheid maximaal 2m20.
Ter hoogte van het Jeugdhuis Sojo is de breedte door de aanwezigheid van een achterbouw zelfs maar 1m80. Dit pad wordt eveneens veel gebruikt door voetgangers, het is eigenlijk een fietsweg zoals zou moeten aangeduid worden door verkeersbord 99a. Hiervoor wordt in het Vademecum Fietsvoorzieningen een minimale breedte van 2m50 vooropgesteld.
Het Vademecum Fietsvoorzieningen (hoofdstuk 4.1.5) stelt bovendien ook nog:
Voor een kwalitatieffietspad zijn dit de gangbare schuwafstanden :
- 25 cm tot een tussenberm of rand met hoogteverschil van maximum 7 cm
- 50 cm tot een rand met hoogteverschil van meer dan 7 cm
- 50 cm tot vaste voorwerpen zoals bomen, borden, geparkeerde wagens … (aanbevolen 75 cm)
- 100 cm tot een gesloten wand.
Waar er betonnen platen tot tegen het pad staan (aan kant Diestsesteenweg), is de bruikbare breedte volgens het fietsvademecum dus maar 1m20, ruim onvoldoende dus.
Waar een bakstenen achterbouw tot in het pad staat is de bruikbare breedte dus maar 0m80. De afsluiting tussen Brugbergweg en Brugbergpad staat ook niet altijd op een afstand van 0m50, maar eerder op 20 à 30cm.
Conclusie: de bruikbare breedte is dus overal kleiner dan de aangelegde breedte, en de aangelegde breedte is overal kleiner dan de minimale breedte.
Wat zou er kunnen veranderen?
De afsluiting tussen Brugbergpad en Brugbergweg zodanig plaatsen dat het pad (eventueel later) verbreed kan worden tot een minimale bruikbare breedte van 2m50.
Dit wil ook zeggen dat de wand tussen Brugbergpad en Brugbergweg niet volledig gesloten mag zijn, en op minimaal 50cm van het fietspad moet staan. Het wordt een ‘geluidswand’ lees ik verder op het plan. Is deze echter gesloten, dan moeten correcte schuwafstanden (100cm) worden toegepast. Ook ter hoogte van de betonplaten en de bakstenen wand moeten correcte schuwafstanden gehanteerd worden.
Kan Stad Leuven een inspanning doen om kwalitatieve fietspaden- en wegen aan te leggen, of draagt de fietsvriendelijkheid niet zo ver zoals die op persconferenties uitgedragen wordt?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten