maandag, juni 28, 2010

Gemeenteraadsverslag

Eindelijk is het geschreven verslag op het internet geland. Je kan merken dat er OVER fietsen en stallingen wordt gepraat.

Ik licht er enkele fietspunten uit:

O-27. Technische aangelegenheden en Ruimtelijke ordening: Renovatie zaal Het Depot – lot 3, theatertechnieken - gunningswijze en gunningsvoorwaarden – goedkeuring (GR/03087)
...
(00:43)de heer Smits, Bert (CD&V/N-VA)
Raadslid Bert Smits (CD&V/N-VA) is enthousiast over de renovatie. Een aandachtspunt is het parkeren van fietsen: dit moet voor alle gebouwen op het plein integraal worden bekeken. Mogelijk is het parkeren bij De Bond een optie.
...
(01:10)de heer Robbeets, Dirk (Schepen)
Schepen Dirk Robbeets (sp.a) zegt dat in de commissie over de plannen is gesproken. Bij het renoveren van de verdieping wordt zoveel mogelijk van het bestaande behouden. Het sanitair komt op -1, daar kan dus geen fietsenstalling komen. De prijs is binnen de norm.
...
de heer Smits, Bert (CD&V/N-VA)
Raadslid Bert Smits (CD&V/N-VA) vraagt hoe het moet met het fietsen stallen bij concertavonden.
...
(01:42)de heer Tobback, Louis (burgemeester)
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) reageert richting de heer Smits: als de Martelarenlaan gereed is, zijn extra fietsfaciliteiten bij het station nodig. Bij avondconcerten is het mogelijk fietsen onder het stadskantoor te stallen. Het is een illusie te denken dat een stuk van parking De Bond als fietsenstalling kan worden gebruikt. De Bond staat meestal vol, zelfs op maandagmiddag. Er moet wel extra capaciteit voor het stallen van fietsen komen.
...
(00:32)de heer Smits, Bert (CD&V/N-VA)
Raadslid Bert Smits (CD&V/N-VA) zegt dat goed moet worden nagedacht over het positioneren van fietsenstallingen.
(00:24)mevrouw Verlinden, Bieke (SP.A-VlaamsProgressieven)
Raadslid Bieke Verlinden (sp.a) vindt dat er wel degelijk een probleem bij Het Depot is voor fietsparkeren. Bij grote concerten kunnen mobiele fietsenstallingen worden geplaatst.
...
(01:24)de heer Tobback, Louis (burgemeester)
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat er op zondag bij bepaalde activiteiten mobiele stallingen staan. Het parkeren onder het KBC-gebouw is een optie. De stad zal niet gedogen dat men de fiets op het Martelarenplein gooit.
...
(01:09)de heer Feyfer, Edmond (CD&V/N-VA)
Raadslid Edmond Feyfer (CD&V/N-VA) wijst op de grote afstanden. Onderzocht moet worden wat de meerprijs is van het parkeren van fietsen onder het gebouw. Een ander punt is dat het mogelijk zou moeten zijn om de stoelen in de zaal ineen te schuiven zodat meer mogelijkheden ontstaan voor gebruik van de zaal



O-32. Technische aangelegenheden en Ruimtelijke ordening: Aanvullend reglement op het verkeer in de binnenstad - invoeren zone 30 en bijhorende maatregelen – goedkeuring (GR/03084)
...
(00:19)de heer Robbeets, Dirk (Schepen)
Schepen Dirk Robbeets (sp.a) zegt dat de binnenstad klaar is om zone 30 te worden. Een aantal wijken in deelgemeenten hebben behoefte aan herinrichting voordat die zone 30 kunnen worden. De binnenstad kan al in het najaar zone 30 worden.
...
(05:02)de heer Tobback, Louis (burgemeester)
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat een zone 30 gerespecteerd moet worden. Het invoeren van een zone 30 is gemakkelijker nadat al andere maatregelen zijn getroffen. Om een zone 30 te kunnen instellen, was eerst het nemen van maatregelen voor de inrichting en de heraanleg nodig. De voorzitter licht toe hoe het idee voor zone 30 is ontstaan, in het verkeersplan uit 1996.
Over het rekeningrijden: omdat er voorlopig geen toelagen vanuit Vlaanderen worden verstrekt, staat de proef stil. Zodra de bijdragen er zijn, gaat de proef verder. Spreker merkt op dat dit systeem nooit in een stad alleen zal worden ingevoerd indien er geen Vlaamse regeling voor een verkeersreglement is. De stad kan het niet alleen doen of afdwingbaar maken.


Vragenmoment
(01:39)de heer Ponsaerts, Luc (Open VLD)
Raadslid Luc Ponsaerts (OPEN VLD) stelt een vraag over een onderzoek waaruit blijkt dat fietsers vijf keer zoveel fijnstof inademen als automobilisten. Het blijkt dat op de Bondgenotenlaan de grenswaarde voor fijnstof 55 dagen per jaar wordt overschreden. De Diestsestraat wordt door sommigen een betere route voor fietsers genoemd. Ondertussen bereidt De Lijn een nieuw mobiliteitsplan voor en spreker vraagt in hoeverre de raad erbij betrokken wordt.
(00:36)de heer Tobback, Louis (burgemeester)
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat aan De Lijn informatie zal worden gevraagd over het nieuwe mobiliteitsplan. Het zal vervolgens in de commissies Openbare Werken en RO worden besproken.
...
(00:12)de heer Dumont, Frans (Groen!)
Raadslid Frans Dumont (Groen!) zegt al eerder te hebben voorgesteld het punt voor de commissie Veiligheid van juni te agenderen en er iemand van De Lijn uit te nodigen.
(01:46)de heer Tobback, Louis (burgemeester)
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) stelt voor de bespreking in de beide door hem genoemde commissies te doen in aanwezigheid van de bevoegde schepenen.
Het andere punt van de heer Ponsaerts: als de Diestsestraat gebruikt gaat worden door fietsers, is dat het einde van de Diestsestraat als voetgangersgebied. De voorzitter vindt dat geen goede maatregel en wil voor een dergelijke ingreep niet verantwoordelijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten