maandag, juni 14, 2010

Bergen

Tien dagen geleden liep ik met mijn collega's door de mooie stad Bergen in het kader van een bedrijfsuitstap. Het historische centrum zag er verzorgd uit, met veel aandacht voor de zachte weggebruiker. Het was er verrassend verkeersluw.


Ik zag er interessante zaken. De linkse oplossing bijvoorbeeld hindert de voetganger, vooral waar het voetpad wat smaller wordt, de rechtse daarentegen laat het voetpad over de gehele breedte vrij. Veel beter mon avis, dat mogen ze gerust in Leuven ook invoeren.

Wordt de fiets er veel gebruikt wou ik ook weten. Gezeten op een terrasje aan de grote markt, met een blonde St-Feuillien begon ik te tellen:7 fietsen passeerden er. En bij de volgende St-Feuillien waren het er maar 6. Niet bijster veel gezien het feit dat ondertussen ook de scholen uit waren en de scholieren te voet voorbijstroomden.

Leuven en Bergen hebben een paar gelijkenissen: een oude stadkern, een ring rondom met een gevangenis, een bekende politicus als burgervader.

Bij het aankomen 's middags had ik op de ring nog iets gezien dat ik nog wou bekijken: een fiets- en voetgangersbrug. Yes!!


Toen ik echter dichterbij kwam, bleek het echter niet zo fiets- en voetgangersvriendelijk te zijn aangelegd. De rijbaan was daarentegen gestroomlijnd en het autoverkeer zoefde voorbij. Van verbazing (of van het bier) struikelde ik en liet mijn fototoestel vallen, ik kreeg het pas aan het station terug aan de praat. Je moet het je dus maar voorstellen zonder foto's: het bruggetje voor fietsers en voetgangers is net geen 1m50 breed, en dat voor tweerichtingsverkeer voetgangers en fietsers, terwijl er wel genoeg beton werd gegoten om een comfortabele brug van drie, of zelfs vier meter breed te dragen. Dommage.

En tenslotte de fietsenstalling voor het station, met zijn weesfiets.

1 opmerking:

  1. so dramatic this picture with the bike. looks like they stole the saddle

    BeantwoordenVerwijderen