zondag, december 18, 2011

Hidden city

Soms denk ik dat ik in een ander Leuven fiets als onze schepenen. Ik geef even commentaar op het artikel in de vorige Streekkrant, aangevuld met dit krantenbericht.



Goede infrastructuur
De vorige keren sprak Robbeets nog over 'mooie fietspaden' alsof hij ze ging uitbreken en in Museum M hangen. Fietsers willen vooral comfortabel, direct en veilig kunnen fietsen. Voor het stadsbestuur is het vademecum fietsvoorzieningen maar wat papier dat absoluut niet moet gevolgd worden bij ontwerpen. Creatief met fietspad staat hier hoog in het vaandel.

Integraal
Er zijn nog altijd teveel stadsdiensten bezig met hun vinger in de fietspap te roeren, zonder merkbare coördinatie. Ook beperkt fietsvriendelijkheid zich teveel tot "fietspaden" en wordt de rest van de infrastructuur fietsonvriendelijk gehouden. Zo wachten we nog altijd op een fietsambtenaar die alles wat fietsen betreft nu eens eindelijk coördineert en communiceert.

22.000 fietsstallingen
Binnen de ring zijn er volgens het nieuwste plan maximaal 3600 openbare stallingsplaatsen. Ik heb nu bewust die van KUL, Hogescholen of ziekenhuizen niet meegeteld, omdat deze niet bruikbaar zijn voor de modale fietsende inwoner. Ook die van bestemmingsparkeren als op het plein van Tweebronnen.

We missen nog stallingen op plaatsen waar ze echt nodig zijn, en die ook geschikt voor inwoners (dus afsluitbaar, overdekt e.d.) en met een deftig politiereglement (wat er missschien aankomt de volgende gemeenteraad).

Wat lezen we trouwens in de nieuwe wegcode?
Parkeren op trottoirs en verhoogde bermen
Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.

(Gewijzigde artikels : 23.4 en 24.1°)
Jawel, de motards mogen zich nu op het voetpad parkeren, fietsers daarentegen zijn nog altijd misdadigers wanneer ze hetzelfde doen (tot dat het politiereglement effectief verandert).

Nieuwe stalling aan het station
Waar hebben ze die verstopt? 6600 plaatsen is groter dan de stalling onder Stadskantoor/KBC en in Kop-van-Kessel-Lo samen! En hoever van het station is "aan het station"? Er is nog altijd nood aan voldoende plaats in de onmiddelijke nabijheid van het station: voor busreizigers is er de bushalte vlak in de buurt, voor autoreizigers is er parking Debond met uitgang in de tunnel, fietsreizigers moeten hun stalen ros blijbaar parkeren tussen de 200m en 500m afstand.

Online
Dit had er al gemakkelijk 10 jaar eerder kunnen zijn, maar omdat het er vandaag nog niet is concludeer ik dat het stadsbestuur fietsers nog niet belangrijk genoeg vond.
Er is nood aan up-to-date informatie voor fietsers, niet enkel maar politie-info (zo van dit is verboden en dat is verboden) maar ook waar zijn er stallingen zijn of bijkomende kunnen aangevraagd worden, gevonden fietsen, een fietskaart. Een voorbeeld hierin is Gent fietst .
Leuven mag ook gerust wat Cyclechicer worden.

Nieuwigheid aankondigen
Een stadsbestuur dat inspeelt op de noden van fietsers speelt geen solo slim met 'verrassingen': noden dien bepaald, tekorten geteld, oplossingen begroot. Meten is weten, ook in mobiliteit. "Verrassingen" zijn dus per definitie niet met de gebruiker doorgenomen, of in een mobiliteitsplan, of een fietsparkeerplan gegoten.

Fietsafhandelcentrale
Dit is een idee waar men al jaren mee bezig is, en dat volgens het nieuwsbladartikel volgend jaar werkelijkheid wordt. Een grotere opslag voor weesfietsen, of voor opgehaalde fietsen zoals die van het Martelarenplein, en een zomerstalling. Voorwaar eindelijk een positief geluid voor fietsers: de aanwezige stallingen zullen eindelijk leger kunnen gehouden worden.
Een dada van Robbeets is ook de fietsenstalling voor kortparkeren aan het stadkantoor, waarvan dit citaat voldoende commentaar is:
Dat kan met een jetonsysteem, zoals bij een winkelkarretje. Na de verstreken termijn ben je je jeton kwijt, en iets later ook je fiets', zegt burgemeester Louis Tobback.
Er wordt hier weer heel veel geld gesmeten naar het "probleem met de fietsen" dat Leuven denkt te hebben, terwijl er niets wordt gedaan aan het "probleem van de fietsers", namelijk gebrek aan 'ruimte'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten