Ik denk dat het ergens in september was dat er een artikel in de Morgen stond, over ideale scholen. Er was een plannetje bij over twee bladzijden uitgespreid. Ik had ze al eerder ingescand, maar heb ze nu pas aan elkaar geplakt.
Conceptueel zat het goed in elkaar, behalve dan de mobiliteit buiten de schoolpoort. We zien allereerst dat er voor de school een "brede wandel en fiets promenade" passeert, maar zonder degelijk afscheiding tussen voetgangers en fietsers. Het lijkt wel een beetje op het ontwerp van de Martelarenlaan. Van rechts naar links zien we:
- een zoenzone dwars over de promenade, een nachtmerrie voor de veiligheid aan de schoolpoort. Deze was beter geïntegreerd geworden in de ondergrondse parking,
- bushalte midden op promenade/fietspad, daar blijft weeral niet veel promenade over,
- fietsers rijden vervolgens met hun smikkel tegen de glazen pui van de Middenbare school,
- de uitgang van ondergrondse parking blokkeert ook nog eens de promenade
Ongelooflijk dat men wel altijd busbanen wil aanleggen, maar geen degelijk fietspad, alhoewel er gemiddeld meer kinderen met de fiets komen als met de bus. Een voorbeeldfilmpje uit Nederland, waar de kinderen veilig van de stalling op school tot thuis kunnen rijden zonder echte gevaarlijke punten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten