Vervolg van vorig artikel.
Verder is er het fietspad van de gehertraceerde Aarschotsesteenweg naar de bestaande steenweg toe. Hier kiest
men, op vraag van het PCV, voor een sterke uitbuiging en
oversteek, waardoor de directheid van dit fietspad wordt aangetast
(nochtans werd er tevens bij verteld dat op dit stuk het doorgaand
autoverkeer werd gebannen, of sterk verminderd). Vervolgens ontwerpt men zonder onderscheid tuusen
functionele en recreatieve fietspaden, zonder
voorrangsregeling tussen fietsrichtingen behalve voorrang van rechts. We zien op bovenstaand plan een mooi recht fietspad liggen
om "brood aan de eendjes te gaan geven", en een kronkelig fietspad dat de
steenweg volgt, de logica zelve. Aan de oversteekplaatsen vergeet
men vervolgens telkens opstelruimte te voorzien voor fietsers die wachten om over te steken.
Verder blijven fietspaden steeds verbonden met
T-aansluitingen en kleine binnenstralen, terwijl de
rijbaanstroken wel uit elkaar worden getrokken en gestroomlijnd, klaar om
massa's voertuigen aan hoge snelheid door te sluizen. Waarom
loopt de rijbaan telkens mooi rechtdoor, terwijl het begeleidende
fietspad zo raar kronkelt? Toen ik opperde
dat de fietsers die dezelfde steenweg volgen, dit ook misschien vlot zouden
willen doen, werd mijn neus er zowat afgebeten. Fietspaden zijn geen velostrade, en fietskruispunten worden ontworpen voor kinderen en bejaarden aan snelheden van 5 tot 10 km per uur dus.
De nieuwe Kessel-Losesteenweg tussen tunnel en steenweg zal als fietsstraat worden
aangelegd: 1m50 fietspad + 1m50 rammelstrook + 1m50 fietspad. De
aansluiting op de steenweg wordt beveiligd met verkeerslichten, maar de
juiste fietsverkeersafwikkeling moet nog gedetailleerd worden (er is wel
plaats voor een afslagstrook voor het autoverkeer, maar fietsers
krijgen alweer geen opstelruimte en moeten serieus omrijden).
Hopelijk mogen we de ontwerpen nog becommentarieren wanneer ze
klaar zijn.
Een planning vindt je hier.
"Waar mogelijk liggen de fietspaden los van de rijweg. Op deze manier sluiten ze vaak ook aan op bestaande veilige en snelle fietsverbindingen zoals het door het gebied slingerende Dijlepad."
BeantwoordenVerwijderenSlingeren is nu niet direct iets dat ik associeer met snel of veilig.
"Uiteraard wordt er ook voor een aangepaste verlichting van de nieuwe fietspaden gezorgd." .. Er is, als ik het mij goed herinner, jaren geleden ook eens zo'n belofte gemaakt over verlichting aan het brugje over de Dijle op het Lijnloperspad in Wijgmaal. In plaats van verlichting kregen we een levensgevaarlijke paal in't midden van de brug en twee bochten van 90°. Eerst zien, dan geloven.
Ergens in 2009 heb ik bij de wegbeheerder geklaagd over de levensgevaarlijke fietssituatie op het vuntcomplex. Komende van Kesseldal moet je, om naar de Aarschotsesteenweg te fietsen, de afrit van de E314 voorbij. Een of andere idioot vond het een goed idee om die afrit deels te verbergen achter een elektriciteitskabine, waardoor het voor fietsers onmogelijk is om daar veilig over te steken.
Het antwoord van de heren wegbeheerders was dat die situatie bij de heraanleg van het Vuntcomplex wel zou verbeteren.
Het voor fietsers al even gevaarlijke kruispunt Vuntcomplex/Aartschotsesteenweg zie ik hier ook weer niet direct verbeteren.
Zucht.
Bram, fietsers van het Vuntcomplex naar de Aarschotsesteenweg richting Wijgmaal moeten door de nieuwe tunnel onder de E314 door, richting Herent kan je door het parkgebied onder het het complex door. Op het huidige traject zullen fietsers geweerd worden, net omwille van de gevaarlijke afrit.
BeantwoordenVerwijderen