Afgezien van het feit dat de vrijdagmarkt op het Ladeuzeplein de fiets-invalsroute vanuit Kessel-Lo wekelijks gewoon doorknipt, is er weinig stallingsplaats voor fietsers voorzien. Wat is er nu aanwezig? Ik reed dinsdagmiddag eens rond en rond het plein.
De stalling op het Ladeuzeplein zelf
Capaciteit: 12 fietsen, gestald: 29 fietsen
Ladeuzeplein, Leuven |
Ladeuzeplein, Leuven |
De eerste stalling in de Jan Stasstraat (op de hoek met de Bondgenotenlaan)
Capaciteit: 34 fietsen, gestald: 56
Jan Stasstraat, Leuven |
Jan Stasstraat, Leuven |
De tweede stalling in de Jan Stasstraat
Capaciteit: 32 fietsen, gestald: 32
Jan Stasstraat, Leuven |
De fietsenstalling van de Universitaire Bilbliotheek
Capaciteit: 72 fietsen, gestald: 104
De eerste stalling in de Arendstraat.
Capaciteit: 7+10 fietsen, gestald: 20
Arendstraat, Leuven |
De tweede stalling in de Arendstraat.
Capaciteit: 18 fietsen, gestald: 28
Arendstraat, Leuven |
De stalling in de Leopoldstraat
Capaciteit: 24 fietsen, gestald: 26
Leopold I straat, Leuven |
De stalling in de Bogaardenstraat
Capaciteit: 16 fietsen, gestald: 16
Bogaardenstraat, Leuven |
In theorie plaats voor 225 fietsen, in praktijk staan hier 311 fietsen terwijl er geen markt is. Bovendien stonden er nog 68 fietsen los in aanpalende straten:
Leopold Vanderkelenstraat, Leuven |
Vital Decosterstraat, Leuven |
Wat zegt de stallingswijzer over markten?
4.5 MARKTEN, FOREN, MANIFESTATIES
Bij markten, foren en openluchtmanifestaties is er meestal uitsluitend nood aan fietsparkeervoorzieningen tijdens de duur of openingsuren van de activiteit. Om uiteenlopende redenen is het aangewezen om aan de invalswegen mobiele bewaakte stallingen te organiseren binnen een goed afgebakende periferie. Na de activiteit kunnen deze voorzieningen dan weer verwijderd worden. De kwaliteit van het fietsparkeersysteem is hier ondergeschikt aan de dienstverlening.
De organisatie hiervan kan in eigen beheer geschieden of uitbesteed worden aan allerlei organisaties die dit tegen een bescheiden vergoeding op zich willen nemen. Eventueel kan deze vergoeding verhaald worden op de gebruiker. Het is van groot belang dat de betrokken overheid hier het initiatief neemt of stimulerend optreedt, zodat de kostprijs voor de gebruiker tot het absolute minimum beperkt blijft.Zou er nog meer permanente/tijdelijk plaats voor fietsers in de buurt kunnen gevonden worden?
Enkele voorstellen
In de Blijde Inkomssttraat staat tijdens de markt een dranghekken-eiland dat als tijdelijke marktstalling zou gebruikt kunnen worden. En tijdens de koudste wintermaanden hier warme chocomelk uitdelen aan elke fietser zou nog wat meer autoverkeer uit de binnenstad weg houden.
Blijde Inkomststraat, Leuven |
Hooverplein: net buiten de markt kunnen enkele parkeerplaatsen opgeofferd worden om een permante stalling te voorzien.
Herbert Hooverplein, Leuven |
Ladeuzeplein zelf: bestaande wielplooiers vervangen door een grotere stalling, een fietsvak of permanente stalling naast de andere ingang van de ondergrondse parking.
De hele Arendstraat: stalling uit te breiden tussen twee bestaande.
Vital Decosterstraat: fietsvak voor de FNAC tussen huidige lompe arduinstenen
Leopold Vanderkelenstraat: fietsvak voor Museum M, permanente stalling aan binnenplein museum.
Erasmusplein: in het park achter dit plein ligt een grote KUL-stalling die misschien ook zou kunnen gebruikt worden, of op het pleintje zelf kunnen ook enkele parkeerplaatsen opgeofferd worden.
Fietsroute
Nog een voorstel om fietsers beter te laten doorstromen vanuit de Blijde Inkomststraat naar de binnenstad: BEV op de straten rond het Ladeuzeplein, die zijn daar uiteindelijk breed genoeg voor, en de binnenstad is ondertussen al bijna een jaar zone30. Aansluitend een verkeersverbod in een stukje Ravenstraat, zodat fietsers vanuit de Blijde inkomststraat rechts de Ravenstraat (nu enkelrichting) in kunnen rijden, dan links de Arendstraat indraaien, rechtdoor langs het Ladeuzeplein (nu enkelrichting), rechtdoor de Vital Decosterstraat (winkelwandelstraat, fietsen toegelaten) naar de Bondgenotenlaan. Een snelle schets met de huidige knelpunten. Fotoreportage volgt nog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten