donderdag, december 29, 2011

Speed

Regelmatig lees je in de krant:
Zaterdag werden 68 chauffeurs betrapt op te snel rijden op de Koning Boudewijnlaan. In totaal werden 1.013 voertuigen gecontroleerd. De hoogst genoteerde snelheid bedroeg 110 km/uur daar waar de maximale snelheid 70 km/uur is.
De Boudewijnlaan werd aangelegd in de jaren 50 opdat Leuvenaars met de auto snel en ongestoord naar expo '58 konden rijden. Hiervoor werden de enkele restanten van de stadsomwalling die nog resteerden grif opgeofferd. Vandaag de dag kan je er 's morgens snel mee naar de file op de E40 rijden, die zich uitstrekt van Bertem tot aan de Brusselse ring of het scheelt niet veel. Blijkbaar zijn er veel mensen gepresseerd om in de file te gaan staan, anders was het natuurlijk geen file.
 
In de sfeer van toen (groot, groter, grootst) werd hier een autosnelwegachtige straat aangelegd: 2x2 rijvakken met een pechstrook lijkende parkeerstrook. Omdat hier ook fietsen toegestaan is, en er zich gelijkgrondse kruispunten met lichten bevinden, is de snelheid beperkt op 70km/h. Voor fietsers is deze baan allesbehalve uitnodigend: je mag er op de rijbaan fietsen tussen de snelheidsmaniakken die aan 70km/h of nog sneller langs je heen flitsen, of wanneer er geen vrachtwegens e.d. geparkeerd zijn kan je op deze parkeerstroken fietsen conform artikel 9.1.2.4° van de wegcode. Er zijn nochtans fiets-alternatieven voor de fietsers uit Egenhoven: via het Groenveld kan je via de fietstunnel onder de Boudewijnsnelweg door naar het sportkot, of je kan op de Ring via de Grote spuye het Sportkot naar binnen fietsen.

Deze tunnel is de beste fietstunnel van Leuven en omstreken: voetpad verhoogd aangelegd naast fietspad, ruimte, licht, zichtbaarheid: allemaal toppie. Spijtig dat de aansluitende Kapeldreef verderop in het bos al jaren versleten is.

Spijtig genoeg was de rest van de infrastructuur in het Sportkot reeds versleten toen ik hier als 15-jarig met de jeugdbeweging doorfietste, daar is nog niets wezenlijks aan veranderd, en aan de Celestijnenlaan kan je niet echt zinnig je weg naar Egenhoven vervolgen: één of andere pipo heeft gemeend dat de fietsers veiliger af waren met een serieuze asverschuiving, zodat ze niet te snel zouden oversteken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten