donderdag, april 03, 2014

Wijgmaalbrug (1)

Kanalen, spoorwegen of autostrades zijn landschapselementen die een barriere vormen voor verkeer, en dan vooral voor de directheid van verbindingen voor zachte weggebruikers.
Bruggen, tunnels en spoorwegovergangen zijn dan ook concentratoren van allerhande verkeer.
Vroeger was het normaal dat zachte weggebruikers op deze maar een aalmoes kregen, er was ook niet zoveel autoverkeer als nu.
De aalmoes is op veel plaatsen een aalmoes gebleven.
Infrastructuur wordt niet elke dag vernieuwd.

Helaas is er ook nog altijd niet zo veel veranderd, de NMBS en het Leuvense stadsbestuur vinden vandaag een trap met een fietsgoot ook nog altijd een hoogwaardige fietsverbinding. Maar dat is een ander verhaal.

Het Vlaamse agentschap WENZ denkt over het algemeen weinig aan zachte weggebruikers.
Gedenk de ribbelstroken.
Boten zijn belangrijker.
En auto's.
Ook aan bruggen.
Wanneer het kanaal ook de gemeentegrens vormt, lijkt geen enkele gemeente happig om verbeteringen voor te stellen.
Iets aanleggen waar de fietsers van een naburige gemeente profijt van hebben?
Eigen fietsinfrastructuur eerst.
En ja, dit is een knooppunt van functionele fietsroutes.
Een kans om het Vlaams-Brabantse BFF substantieel te verbeteren.

Eerst een analyse van de fietsinfrastructuur.

Komende van Herent fiets je op een dubbelrichting fietspad. Het is niet breed (2m) en er staan paaltjes op, maar kruisende fietsers kunnen uitwijken over het voetpad, een typische Vlaamse oplossing. Aan de brug zelf is er geen voetpad meer.

Rechts op onderstaande foto sluit het jaagpad aan, via een drukbezochte parking. Regelmatig parkeren auto's zelfs links van de mindervalidenparking om snel wat frieten te kopen, of een pita.
Wijgmaalbrug, Herent
Een klein verbeteringsvoorstel zou kunnen zijn om hier ook een fietsenparking aan te leggen, in plaats van een betonnen stootboord.
Wijgmaalbrug, Herent
Voor de zitbank versmalt het fietspad naar 2m
Wijgmaalbrug, Herent
In de bocht bedraagt de breedte nog 2m, maar komt er vooral een trechter in zicht.
Wijgmaalbrug, Herent
 Ter hoogte van de slagboom is er nog 1m25, verder op brug terug 2m30. Enkele jaren geleden werden de slagboomkasten vernieuwd, en werden ze 20cm dichter naar het fietspad geplaatst.
Wijgmaalbrug, Herent
Na de brug blijft er 2m30, tot aan de scherpe bocht.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
In de bocht versmalt het gecombineerde fiets/voetpad van 2m30 naar 2m.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
En na de voetgangersoversteekplaats nog verder van 2m naar 1m50. Er was ooit ook een fietsoversteekplaats.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
Langzaam aan verbreed het fietspad terug van 1m50 naar 2m50 ter hoogte van de gele paal.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten