Bruggen, tunnels en spoorwegovergangen zijn dan ook concentratoren van allerhande verkeer.
Vroeger was het normaal dat zachte weggebruikers op deze maar een aalmoes kregen, er was ook niet zoveel autoverkeer als nu.
De aalmoes is op veel plaatsen een aalmoes gebleven.
Infrastructuur wordt niet elke dag vernieuwd.
Helaas is er ook nog altijd niet zo veel veranderd, de NMBS en het Leuvense stadsbestuur vinden vandaag een trap met een fietsgoot ook nog altijd een hoogwaardige fietsverbinding. Maar dat is een ander verhaal.
Het Vlaamse agentschap WENZ denkt over het algemeen weinig aan zachte weggebruikers.
Gedenk de ribbelstroken.
Boten zijn belangrijker.
En auto's.
Ook aan bruggen.
Wanneer het kanaal ook de gemeentegrens vormt, lijkt geen enkele gemeente happig om verbeteringen voor te stellen.
Iets aanleggen waar de fietsers van een naburige gemeente profijt van hebben?
Eigen fietsinfrastructuur eerst.
En ja, dit is een knooppunt van functionele fietsroutes.
Een kans om het Vlaams-Brabantse BFF substantieel te verbeteren.
Eerst een analyse van de fietsinfrastructuur.
Komende van Herent fiets je op een dubbelrichting fietspad. Het is niet breed (2m) en er staan paaltjes op, maar kruisende fietsers kunnen uitwijken over het voetpad, een typische Vlaamse oplossing. Aan de brug zelf is er geen voetpad meer.
Rechts op onderstaande foto sluit het jaagpad aan, via een drukbezochte parking. Regelmatig parkeren auto's zelfs links van de mindervalidenparking om snel wat frieten te kopen, of een pita.
Wijgmaalbrug, Herent |
Wijgmaalbrug, Herent |
Wijgmaalbrug, Herent |
Wijgmaalbrug, Herent |
Wijgmaalbrug, Herent |
Wijgmaalbrug, Wijgmaal |
Wijgmaalbrug, Wijgmaal |
Wijgmaalbrug, Wijgmaal |
Wijgmaalbrug, Wijgmaal |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten