Vlissingen is een stad die mij elk bezoek verbaast door het innoverend gebruik van geprint asfalt.
Ik zag het twee jaar geleden al op de fietsstraat Boulevard Evertsen - Boulevard Bankert - Boulevard de Ruyter.
|
Boulevard de Ruyter, Vlissingen |
Dit jaar zag ik nieuw printasfalt op de Boulevard de Ruyter aan de Koopmanshaven, bovenop de
oude kazematten. Op
Google streetview kan je voorlopig nog de oude situatie bewonderen, met klinkers:
|
Boulevard de Ruyter, Vlissingen op Streetview |
En dit is dan de huidige situatie:
|
Boulevard de Ruyter, Vlissingen |
|
Boulevard de Ruyter, Vlissingen |
Het voetpad in asfalt loopt door over de rijbaan (en de 'klinkers' kunnen niet meer verzakken):
|
Boulevard de Ruyter, Vlissingen |
Op de helling naar het Beursplein ligt lichtgrijs asfalt, met een 'kassei' print:
|
Beursplein, Vlissingen |
Op het Beursplein zelf liggen (blinkende) gezaagde kasseien, op de rijbaan geprint asfalt. Alhoewel de kasseien perfect geplaatst zijn, geven ze toch minder fietscomfort dan het asfalt: dat laatste rijdt zo soepel alsof er helemaal geen tekening in werd gedrukt.
|
Beursplein, Vlissingen |
|
Beursplein, Vlissingen |
Maar hoe herken je dan het gebruik van geprint asfalt? Aan de imperfecties: je ziet in de niet zo diepe voegen nog een profiel staan van de gebruikte ijzerdraad, aan de randen stopt het profiel of er zijn overlappingen.
|
geprint asfalt: ondiepe voegen, profiel van ijzerdraad zichtbaar |
|
geprint asfalt: ondiepe voegen, aan rand lopen voegen niet door |
|
geprint asfalt: overlappingen in raster |
In Copenhagen vinden ze het een oplossing om
bolle kasseien te vervangen door platte. Het blijft toch maar hobbelen op stenen die later kunnen verzakken.
Ik wil in Leuven ook geprint asfalt in plaats van kasseien.
Ik zag het tenslotte ook al in Tienen, dat is al wat dichterbij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten