dinsdag, juli 15, 2014

Zigzag

Ik zag het al eens in Keulen: een combinatie van een helling met trappen voor zowel fietsers als voetgangers. Knelpunten voor tweerichting fietsverkeer waren daar vooral de scherpe bochten en de lantaarnpalen.

Ik zag het ook al eens in Kempen. Knelpunten voor tweerichting fietsverkeer waren daar vooral de rechte hoeken en de leuningen die de doorgang versmalden.

Zien we het binnenkort ook zoiets in Leuven?
De stad Leuven en de NMBS beslisten de trappenpartij tussen de esplanade aan het stadskantoor en het Martelarenplein om te bouwen tot een constructie met trap en fietshelling. Een schetsontwerp is af.

De concrete aanleiding om nu een schetsontwerp voor te stellen, is de geplande verbouwing aan het seinhuis. 
In het schetsontwerp sluit de fietshelling aan op de huidige voetgangers- en fietsersbrug over de sporen en zorgt zo voor een langverwachte, comfortabele fietsverbinding tussen Kessel-Lo en Leuven. 
In de toekomst zal de fietsbrug via een helling langs de zijwanden van het seinhuis op de esplanade aansluiten. Vanaf de esplanade wordt de huidige trappenpartij omgebouwd tot een zigzag fietshelling die uitkomt op het Martelarenplein. Het ontwerp houdt rekening met een aanvaardbare hellingsgraad. Tussenin komen rustpunten waar fietsers kunnen draaien. In dit ontwerp zit meteen een nieuwe trappenpartij geïntegreerd.

Timing
Op dit moment loopt de aanbesteding voor de verbouwing van het seinhuis met de integratie van de fietshelling. De stad en NMBS beslisten om ondertussen het concrete uitvoeringsontwerp voor de ombouw van de huidige trappenpartij in een fietshelling voor te bereiden. De aanbesteding daarvan is voorzien tegen eind 2014.
Knelpunten voor tweerichting fietsverkeer worden daar de rechte hoeken, zowel op helling van seinhuis als op de zigzag, en de betonnen muurtjes die het nemen van bochten bemoeilijken omdat je er met je pedalen of stuur of fietskar tegen zal botsen. Het mengen van voetgangers en fietsers vind ik zelf ook een minder goed idee. Wanneer je bergop fietst met kinderen op je fiets wil je onderweg niet onnodig stoppen.

Correctie 2014-07-17
Blijkbaar was er een drukfout geslopen in de digitale versie van Leuveninfo, in de papieren versie was dit bericht niet te zien. Er werd abuselijk een oud persbericht met een voorbijgestreefd voorontwerp opgenomen. Morgen om 11u30 is er een persconferentie met een ander en veel beter voorontwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten