Het gebied binnen een woonblok dat eigenlijk is bedoeld voor tuinen of groen.
Bedoeld voor mensen dus.
Helaas werden ze vroeger massaal opgekocht door huisjesmelkers, die alleen interesse hadden om de woningen om te vormen tot koten, en werden de tuinen doorverkocht of ingericht als autoparking.
Bij grote nieuwbouwprojecten worden binnengebieden ook altijd gebruikt als ondergrondse autoparking, en krijgen de bewoners rondom er een stenen plein of een daktuin voor in de plaats.
Wil Leuven echt groener worden?
Wil Leuven echt gaan voor een duurzame mobiliteit?
Dan moeten deze stadskankers er ongenadig uit. Deze binnengebieden moeten terug afgenomen worden van het autodenken en teruggegeven worden als groen voor bewoners.
Het recht om met de auto helemaal tot in de binnenstad te rijden alleen maar omdat je daar een parking hebt (gekocht of gehuurd), dat is eigenlijk een onrecht.
En hoe ga je dat aanpakken? Onteigenen?
BeantwoordenVerwijderenVooral via bouwvergunningen en een duurzaam geïntegreerd parkeerbeleid. Het huidige beleid voor autoparkeren is vraagvolgend, en voor fietsparkeren sturend (en vooral ontradend), en dus allesbehalve duurzaam.
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.mobielvlaanderen.be/vademecums/parkeerbeleid/vademecum-totaal.pdf
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140825_01231919
BeantwoordenVerwijderen