vrijdag, februari 01, 2008

Politie wil aantal fietsongevallen omlaag

Als we een artikel van de leuvense politie bekijken, dan zien we dat zij wel zeggen dat ze 'zowel op het rijgedrag van de fietsers als op dat van de autobestuurders' gaan inspelen, maar het hele artikel gaat wel enkel over het aanpakken van de fietsers. Je zou je als fietser in Leuven voor minder geviseerd voelen.
Met auto stilstaan op fiets- of voetpad meteen beboet
Politie wil aantal fietsongevallen omlaag
De ochtend- en avondspits wordt sinds begin deze maand weer beheerst door fietsende scholieren. Binnen enkele dagen komen daar nog eens duizenden hogeschool- en universiteitsstudenten bij. Het aantal ongevallen waarin fietsers betrokken zijn, ligt nog steeds te hoog. Om de ongevallen terug te dringen, wordt van sommige automobilisten meer respect verwacht voor de fietsende medemens. Anderzijds moeten sommige fietsers ook meer zelfdiscipline aan de dag leggen.

Niet voor niets worden fietsers, net zoals bromfietsers en voetgangers, tot de categorie van de kwetsbare weggebruikers gerekend. Vooral fietsers scoren hoog wat betreft hun aandeel in het totaal aantal gekwetsten bij ongevallen. Alhoewel sommige fietsers zich roekeloos of met het verstand op nul door het verkeer bewegen, is het niet altijd hun schuld dat zij zware klappen incasseren. Er zijn ook autobestuurders die niet beseffen dat zij niet alleen op de baan zijn en dat zij met een potentieel moordwapen rondrijden. De politie probeert zowel op het rijgedrag van de fietsers als op dat van de autobestuurders in te spelen. Waar voor fietsers in een eerste fase veelal vermanend of sensibiliserend wordt opgetreden, geldt dit niet voor automobilisten. Chauffeurs die zwakke weggebruikers in gevaar brengen door hun rijgedrag, worden meteen beboet. Zo levert parkeren op fiets- of voetpaden bij vaststelling door de politie altijd een fikse geldboete op.

PROJECTMATIGE AANPAK
Het terugdringen van het aantal ongevallen met kwetsbare weggebruikers is een prioriteit voor de Leuvense politie. Een projectgroep werkt verschillende pistes uit om deze doelstelling te bereiken. Daarbij horen preventieve en sensibiliserende acties, maar er is tevens een repressief luik. De politie richt zich naar jong en oud. Vooral aan het sensibiliseren van jonge fietsers en voetgangers wordt heel wat aandacht besteed. Met voordrachten, knelpuntwandelingen en fietsexamens wordt geprobeerd de zwakke weggebruiker te motiveren zich veilig te verplaatsen. In de adoptieklasjes bereiden wijkagenten de zesdejaars voor op hun overstap naar het middelbaar. Ook daar is verkeersveiligheid een belangrijk item. De studentenagent richt zich tot het iets oudere publiek. Ieder jaar informeert hij honderden buitenlandse studenten hoe ze zich veilig met de fiets kunnen verplaatsen in Leuven. Onder meer de vele Chinese studenten hebben helemaal geen brood gegeten van onze verkeersregels en brengen zichzelf door onwetendheid meer dan eens in gevaar.

CONTROLES
De politiecontroles zullen de komende weken gevoelig opgedreven worden. Niet om zoveel mogelijk boetes uit te schrijven, wel om een zo groot mogelijk aantal fietsers te motiveren zich - omwille van hun eigen veiligheid - aan een aantal belangrijke regels te houden. De vier belangrijkste regels zijn:
1. een goede fietsverlichting; een goede zichtbaarheid is een absolute noodzaak om de kans op een ongeval te verkleinen
2. in éénrichtingsstraten mag niet gefietst worden in de verboden richting, behalve wanneer dit expliciet is aangegeven door een onderbord; in enkele Leuvense straten zoals de Tiensestraat, blijft het verbod om in tegenrichting te fietsen, gehandhaafd omwille van de veiligheid van de fietsers
3. ook fietsers moeten stoppen voor het rode verkeerslicht; rechts afslaan terwijl het verkeerslicht op rood staat is een zware overtreding waarop een geldboete staat van €175
4. fietsers moeten, net zoals andere weggebruikers, de voorrangsregels respecteren; dat wil zeggen dat ook zij moeten stoppen voor een autobus die zijn halte verlaat, dat zij voorrang moeten verlenen aan het verkeer dat van rechts komt of aan voetgangers op een zebrapad, ...
Info, opmerkingen: VOM (dienst verkeersorganisatie en mobiliteit), Philipssite 4, 016 21 07 60 of via vom@leuven.be
Deze houding van de politie laat zich verklaren doordat zij zich allemaal per auto verplaatsen om fietsers te verbaliseren, wanneer gaan we flikken op de fiets door Leuven zien rijden om de automobilisten te verbaliseren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten