De Dijle en de Grote Leibeek/Vunt verlaten Leuven aan de Twee waters, waar ze overwelfd zijn onder de ring en site van Inbev door. Ooit verliet de Dijle Leuven via de 'Ulake poort', ergens waar nu de vaartkom ligt. Bij de aanleg van de Vaart werd de Dijle verlegd tot vlak tegen de Grote Leibeek, en zo werd de 'Twee waters' gevormd. Ze lopen parallel tot aan de Aarschotsesteenweg.
De Dijle komt terug boven Na Inbev.
De Dijle komt terug boven Na Inbev.
Brug Dijledreef.
Nog te bouwen brug voor nieuw traject aarschotsesteenweg
(geen foto)
Een van de oudste bruggen van Leuven (Alle bruggen in Leuven centrum werden door de Duitsers opgeblazen bij hun terugtocht in 1945). Waarschijnlijk gebouwd bij de aanleg van de "Nieuwe Herbaene van Arschot op Loven" door de hertog van Arenberg ergens tussen 1768 en 1777. Het had niet veel gescheeld of ze was niet lang geleden afgebroken omdat ze te bouwvallig was, nu is ze enkel versterkt met een lekijke betonnen rand. Een typische illustratie hoe Leuven nog altijd met haar monumenten omgaat.
(geen foto)
Een van de oudste bruggen van Leuven (Alle bruggen in Leuven centrum werden door de Duitsers opgeblazen bij hun terugtocht in 1945). Waarschijnlijk gebouwd bij de aanleg van de "Nieuwe Herbaene van Arschot op Loven" door de hertog van Arenberg ergens tussen 1768 en 1777. Het had niet veel gescheeld of ze was niet lang geleden afgebroken omdat ze te bouwvallig was, nu is ze enkel versterkt met een lekijke betonnen rand. Een typische illustratie hoe Leuven nog altijd met haar monumenten omgaat.
Spoorwegbrug lijn Leuven-Mechelen
(voormalig glad) fietsbrugje 1
Fiets/voetgangers brug 'Fort'. Heel lang geleden heeft hier een solferstekskesfabriek gestaan. Bij afbraak hebben ze van de stenen een hele rij huisjes gebouwd, die er nu nog staan.
Oude ijzeren brug van vroegere 'Molen van Wijgmaal'
Nieuwe brug Ymeria, daarna zijn er geen overwelvingen meer tot aan de Molen van Rotselaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten