donderdag, september 11, 2008

leven op hoop (vervolg)

De gladheid van de dijlebrugjes is momenteel sterk verbeterd: per legger zijn er twee groeven gevuld met een epoxy/zand mengsel, dat een uitstekende grip geeft. Ik heb wel een eerste indruk dat het zand niet volledig in de massa gemengd is, maar er bovenop is gestrooid. Hopelijk slijt het er zo niet te snel af.
Ook heb ik mijn twijfels of het afspuiten van de planken met een hogedrukreiniger wel zo een goed idee was
NOOIT !
Doodzonde voor ALLE houtsoorten is de hogedrukreiniger. Hierdoor komen de houtvezels los en wordt het hout onherstelbaar beschadigd.
IMHO hadden ze 1) metalen leggers moeten gebruiken, met epoxy anti-slip coating zoals de fietspaden op de ophaalbruggen over de vaart zijn uitgevoerd, 2) vlakke bruggen moeten bouwen ipv met een sierlijke boog, 3) brugjes in het verlengde van de weg aanleggen, en niet er haaks op zoals nu, de bruggehoofden hadden ook op heipalen zwevend boven de rivier kunnen uitsteken. Ik zal er ooit wel eens tekeningetjes van maken.
Laatst fietste ik over de dijlebrugjes in het Arenberg-park. Ook zij zijn voorzien van houten leggers, maar je kan er wel gewoon mooi rechtdoor over rijden. Geen speciaal bochtenwerk bovenop de brug. Geen transversale groeven die het contactoppervlak verminderen, en het vochtig blijven van de planken bevorderen door het vasthouden van hemelwater.
We zullen wel zien wat het resultaat deze winter is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten