zaterdag, januari 03, 2009

The battle continues ...

Als antwoord op de brief die ik op 18 december ontving:
Lijnloperspad
Geachte heer Daems

Naar aanleiding van uw mail van 4 oktober 2008 met bemerkingen over de onveilige toestand op het Lijnloperspad, besliste het college van burgemeester en schepenen advies te vragen aan de werkgroep signalisatie.
In zitting van 28 november 2008 heeft de werkgroep signalisatie ongunstig advies gegeven om het paaltje op het Lijnloperspad te verwijderen. Het paaltje is zinvol omdat het fietsers afremt voor ze de brug op rijden. Er werd gunstig advies gegeven om een reflector te plaatsen op het paaltje om de zichtbaarheid te verbeteren.
Het college van burgemeester en schepenen heeft zich in zitting van 12 december 2008 akkoord verklaard met dit advies.
Zodra de technische dienst in de mogelijkheid verkeert, zullen de aanpassingen gebeuren.
Als u nog verdere inlichtingen wenst, kan u ons bereiken op bovenvermeld telefoonnummer van 08.15 tot 16.15 uur.

Met vriendelijke groeten

bij delegatie
Dirk Robbeets
schepen van openbare werken

Betreft: WS 10/2008 - 1.02./fh

Geachte werkgroep signalisatie,

gezien de aanbevelingen van fietsberaad.nl in verband met het voorzichtig omgaan met het plaatsen van paaltjes op drukke fietspaden, en deze bij voorkeur te plaatsen op rechte, brede en goed verlichte fietspaden, omdat dat ze anders MEER ongevallen veroorzaken dan voorkomen;
gezien jullie beslissing om niet VOOR de bochten en maar wel IN de bochten paaltjes te plaatsen om fietsers af te remmen voor ze de brug op rijden, door hun doorgang te belemmeren;
gezien het fietsvademecum van de Vlaamse overheid in bochten een minimum straal vooropstelt van 3m;
gezien de aanleg van brug en fietspad, en de plaatsing van de paaltjes fietsers verplicht bochten te nemen met een straal kleiner als 2m;
gezien het verkeersreglement nergens melding maakt van de modaliteiten voor het plaatsen van paaltjes op fietspaden en rijbanen;
gezien de plaatsing van de paaltjes zodanig is dat ze fietsen, en vooral dan fietsen met aanhangfietsen en aanhangkarren die kinderen vervoeren, belemmeren bij het nemen van bochten;
gezien de wegcode in artikel 7.3 stelt dat 'Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.';

kan ik alleen maar constateren dat de plaatsing van deze paaltjes niet wordt gerechtvaardigd door de normen in verband met fietspaden van het Vlaamse gewest, noch door het verkeersreglement van België, integendeel; verder constateer ik dat jullie door het bestendigen van een dergelijke fietsonveilige situatie de fietsveiligheid verslechteren en niet verbeteren.

Graag had ik jullie gedetailleerde argumentering geweten in verband met 'Het paaltje is zinvol omdat het fietsers afremt': gelieve anders dezelfde argumentering te volgen om de snelheid in ELKE zone 30 te verlagen door het plaatsen van gelijkaardige paaltjes (of te argumenteren waarom dit voor automobilisten GEEN optie is, maar voor fietsers WEL, en dan bovendien te argumenteren waarom fietsers zich WEL zouden moeten houden aan bepaalde reglementering als ze NIET gevolgd moet worden door ander verkeer in dezelfde situatie). Paaltjes remmen inderdaad fietsers af omdat ze een vlotte doorgang belemmeren, en juist dit belemmeren wordt door de Belgische wet verboden.

Misschien ben ik wel mis, misschien heb ik ergens een stukje wegcode of normering gemist, gelieve mij dan a.u.b. te verbeteren met gedetailleerde verwijzingen.

met vriendelijke groeten,
Erik Daems,
fietser uit Wijgmaal

bronnen:
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?repository=Meer%20ongevallen%20door%20paaltjes
http://www.mobielvlaanderen.be/vademecums/vademecumfiets01.php?a=17
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art7#7.3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten