donderdag, oktober 22, 2009

Subsidies

Vandaag zat er in de post een mapje met het "Realisatie van het bovenlokaal functioneel en recreatief fietsroutenetwerk" van de provincie Vlaams-Brabant. De gemeentes kunnen tot 80% subsidies krijgen bij het aanleggen van fietspad, waar wachten ze dus nog op?
Misschien hebben ze wel geen goesting om degelijke fietspaden te bouwen. Fietspaden moeten wel degelijk fietsbaar zijn, en geen excuustruus om auto- en bus verkeer vlotter te later doorstromen terwijl de fietser op straffe van boete verplicht wordt in de berm te klungelen.
Misschien weten de gemeent besturen dit nog te weinig. Dan wordt het tijd dat wij fietsers wat mondiger worden en hun op de tekortkomingen in het fietsroutenetwerk te wijzen, en hun vragen waarom ze er geen werk van maken.
Want er is nog veel werk:

Volledig netwerk

In 2005 werd het volledig uitgetekende netwerk geïnventariseerd door de provinciale ambtenaren en door het studiebureau Architeam. 2300 km netwerk werd afgereden en in detail werd gekeken waar de fietspaden liggen, of deze aanliggend of vrijliggend zijn, met welke breedte, in welke materialen enz. Deze informatie werd verwerkt in een grote databank, gekoppeld aan GIS-bestanden. Jaarlijks wordt bij de gemeentebesturen nagevraagd of er nieuwe fietspaden zijn aangelegd, met het oog op het actualiseren van de gegevens.

De toestand zag er in 2008 uit als volgt:

  • 20% van het netwerk is volledig conform het Vademecum fietsvoorzieningen.

  • 38% van het netwerk heeft fietsinfrastructuur die niet conform is met het Vademecum (te smalle paden, niet afgescheiden van de weg,...).

  • 40% van het netwerk heeft geen fietsinfrastructuur (vaak gaat het wel om bebouwde kommen en zeer landelijke smalle wegen, waar geen fietspaden noodzakelijk zijn)

  • 2% van de gegevens kon niet aan GIS gekoppeld worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten